Transportcrisis en gaarkeukens

Omdat de treinen niet meer rijden en vrachtschepen nauwelijks meer varen bereikt de oogst van 1944 de steden in het westen niet. De hongerende bevolking raakt aangewezen op gaarkeukens. Dagboek Rita van Gestel.

Bron: De Oorlog, deel 6 (1 min. 16 sec.)

Media:

  • Transportcrisis en gaarkeukens
    Transportcrisis en gaarkeukens
    Omdat de treinen niet meer rijden en vrachtschepen nauwelijks meer varen bereikt de oogst van 1944 de steden in het westen niet. De hongerende bevolking raakt aangewezen op gaarkeukens. Dagboek Rita van Gestel.
    Bron: De Oorlog, deel 6 (1 min. 16 sec.)
    Honger in West-Nederland
    Honger in West-Nederland
    Winter 1944-45 krijgen de bewoners van West-Nederland door de Spoorwegstaking en het front dat midden door het land loopt te maken met gebrek aan voedsel en brandstof. Er zijn iets van 16.000 slachtoffers.
    Bron: De Oorlog, deel 6 (5 min. 33 sec.)
    Amusement en executies
    Amusement en executies
    In 1944-45 treden Snip & Snap op in een Amsterdams theater aan het Leidseplein, het publiek wilde amusement. Niet ver daar vandaan schoten de Duitsers in maart 1945 nog 30 gijzelaars uit vergelding dood.
    Bron: De Oorlog, deel 6 (1 min. 33 sec.)
  • Wat was honger in Heemstede?
    Wat was honger in Heemstede?
    In Heemstede was 'er eten, maar daar hield het mee op', zegt Nel van de Wardt-Kikkert. Verder hielp het dat men gewend raakte aan 'steeds een beetje minder'.
    Bron: De Oorlog, deel 6 (25 sec.)
    Duitsers ingesloten in West-Nederland
    Duitsers ingesloten in West-Nederland
    De geallieerden laten ondanks smeekbeden van de Nederlandse regering West-Nederland links liggen tijdens hun opmars naar Berlijn in maart 1945. Ze rukken wel op naar de Grebbelinie en de Waddenzee en sluiten de Duitsers in.
    Bron: De Oorlog, deel 6 (59 sec.)

Honger in 1944-45

De hongerwinter van 1944-45 hakte er flink in in het nog niet bevrijde noordelijke deel van Nederland dat tot het eind van de oorlog in mei 1945 onder nazi-bestuur bleef.
De spoorwegstaking en de reactie van Arthur Seyss-Inquart daarop (geen toevoer van voedsel over het water naar de grote steden in het westen) leidden al snel tot grote problemen.

Bovendien was de toevoer van steenkolen gestopt, want de verbindingen tussen het bevrijde zuiden en de noordelijke provincies waren afgekapt.

Meer over dit onderwerp