Kandidaten gaan tot het gaatje
4 feb 08
Met nog 1 dag te gaan voor Super Tuesday draaien de presidentskandidaten overuren.
In de hoogste versnellingen vliegen Hillary Clinton, Barack Obama, John McCain en Mitt Romney letterlijk
van hot naar her om maar zoveel mogelijk zieltjes te winnen en kiezers te trekken voor de zo belangrijke
dinsdag wanneer er in meer dan twintig staten voorverkiezingen worden gehouden.
Kriskras trekken de kandidaten door Amerika om hun boodschap te verkondigen. Clinton trok zaterdag door
Californië, Arizona en New Mexico en zal verder gaan met een 'wervelwindtoer' van Missouri naar
Massachusetts. Obama gaf zaterdag acte de présence in Idaho, Minnesota en vloog naar Missouri. Zondag
was het al niet anders.
Even snel naar Delaware voordat hij naar huis vloog in Chicago om daar de Superbowl op tv te bekijken, de
belangrijkste American footballwedstrijd van het jaar.
Overal waar ze komen trekken ze volle zalen. Duizenden studenten hoorden Hillary in het zuiden van
Californië aan en Obama verbreekt keer op keer bezoekersrecords. In Boise, Idaho, stond de teller
zaterdag op 12.000 nadat hij eerder in de week al meer dan 15.000 toeschouwers trok in Denver, Colorado, en
circa 13.000 in Phoenix, Arizona. Maar ook als Hillary of Obama niet in de buurt zijn wordt er driftig
campagne gevoerd, en niet alleen op televisie.
Oud-president Bill Clinton moet maandag uit naam van zijn vrouw de menigte vermaken in Californië.
Talkshowkoningin Oprah Winfrey en de dochter van wijlen president Kennedy doen hetzelfde voor Barack
Obama.
Mochten de kandidaten en hun medestanders toevallig een keer niet in de buurt zijn, dan doen lawines aan
reclameboodschappen hun werk. In de aanloop naar dinsdag zijn Obama en Hillary een mediablitz begonnen die
on-Amerikaanse proporties heeft aangenomen.
Nooit eerder werden er tijdens voorverkiezingen in zoveel staten reclamespotjes uitgezonden voor zo'n
astronomisch bedrag. In bijna alle 22 staten waar dinsdag Democratische voorverkiezingen plaatshebben
verspreidden ze hun boodschap in een 19 miljoen dollar kostende campagne.
(Bron: ANP)