Dit is het NOVA-archief. Vind en bekijk de NOVA-reportages, dossiers, en opinie-artikelen.

CDA en VVD willen opheldering van Cramer en Eurlings

29 apr 08

Camiel Eurlings

VROM en RDW onderzoeken mogelijke fraude met milieusubsidies voor vrachtwagens.


Het ministerie van VROM en de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) doen onderzoek of er onterecht subsidies zijn aangevraagd en verleend voor milieuvriendelijke vrachtwagens.

E-mail
Tot 1 april 2008 kon er 2500 euro subsidie worden aangevraagd voor een truck die voldoet aan de Euro5 norm. Sinds 1 april is dat nog maar 500 euro. In een interne e-mail van Daf-dealer Ebag uit Ede, in het bezit van NOVA, staat: "Klant moet akkoord gaan dat voertuig voor 1 april geregistreerd wordt terwijl het voertuig in het uiterste geval halverwege mei geproduceerd wordt".

Fraudedeskundige Peter Werkman van het Bureau Integriteit Nederlandse Gemeenten (BING): "De auto wordt al op kenteken gezet terwijl er nog geen sprake is van een auto. Dus de productie van deze vrachtauto's als we deze mail mogen geloven staat gepland voor april of nog erger mei terwijl al voor 1 april de auto een kenteken krijgt. En ja, dat kan dus niet."

Meer claimen
Ebag schrijft in de mail: "Waarschijnlijk kunnen een groot deel van de trekkers welke staan tot en met productieweek 20-2008, vóór 1 april worden geregistreerd zodat de klant 2500 euro kan claimen in plaats van de 500 euro."

De RDW zegt in een reactie: "De procedure die in de mail beschreven staat is niet conform de voorwaarden die bij de aanvraag van een kentekenbewijs hoort. Een voertuig moet voldoen aan alle technische specificaties die horen bij dat type voertuig voordat de fabrikant een kentekenbewijs mag aanvragen."

DAF
De vraag is of ook fabrikant DAF op de hoogte is. Ebag in de bewuste mail: "De aanvragen zijn allemaal verstuurd naar DAF Nederland welke de aanvragen heeft verstuurd naar de RDW, de Rijksdienst voor het Wegverkeer."

DAF laat aan NOVA weten: "Door de auto's tijdig op kenteken te zetten, handelt DAF niet in strijd met een duidelijke wettelijke verplichting, begaat noch DAF, noch de klant zoiets als 'subsidiefraude" en handelt DAF ook niet in strijd met een maatschappelijke fatsoensnorm."

DAF heeft niets anders gedaan, dan een tijdige tenaamstelling mogelijk maken, teneinde de klant te stimuleren om in DAF Euro 5 voertuigen te investeren. I(..) De subsidieregeling stelt geen enkele voorwaarde aan de datum van productie/uitlevering van de auto. Ebag sluit zich bij de reactie van DAF aan.

Fraude?
Of er echt gefraudeerd is staat niet vast. Maar eind maart schiet het aantal registraties van vrachtauto's omhoog. Uit de statistieken van het RAI Data Centrum blijkt dat DAF begin maart 415 vrachtauto's registreert en dat daar in de laatste 11 dagen van maart nog 763 trucks bijkomen.

VROM en de Rijksdienst voor het Wegverkeer starten een onderzoek: "Wij onderzoeken samen met de RDW naar aanleiding van verschillende signalen, de oploop van aantal aanvragen, de suggestie die Ebag zou hebben gedaan om voertuigen alvast te registreren voor ze zijn geproduceerd of er gekke dingen zijn gebeurd rond de datum van 1 april waardoor onterecht subsidie zou worden uitgekeerd", aldus een woordvoerder van VROM.

Het CDA wil zo snel mogelijk opheldering van minister Cramer van Milieu over de mogelijke fraude. De VVD wil van minister Eurlings van Verkeer weten of de RDW wel in staat is alle kentekenaanvragen goed te controleren.

Terug naar boven

 
 

Extra Informatie

  •  
  •  

Het NOVA Archief

Vind en bekijk de reportages die zijn uitgezonden in NOVA in het NOVA-archief.

NOVA Archief