Waarom vrouwen weglopen met Sex And The City
11 jun 08
In Amerika verbrak de Sex And The City-film alle records. En ook in Nederland staan vrouwen in de rij voor de vier Newyorkse vriendinnen. Wat maakt Sex And The City tot zo'n fenomeen?
Wat is Sex And The City?
De Amerikaanse betaalzender HBO zond tussen 1998 en 2004
een serie uit over de avonturen van vier vrouwen die in New York naar de ware liefde zoeken. Zonder
gêne werden al hun seksuele uitspattingen besproken en soms ook in beeld getoond.
Is dat zo bijzonder dan?
Zeker in het puriteinse Amerika deed de openhartigheid van de
vrouwen al snel veel stof opwaaien. Het vele naakt en de gesprekken over seks in alle vormen en matende
stootten de conservatieve garde tegen de borst.
Waren de fans daarvan onder de indruk?
Nee: Sex And The City werd een fenomeen. Merken
of drankjes die door de vier vrouwen werden genoemd of gedragen, zoals de schoenen van Manolo Blahnik, de
'Birkin-bag' van Hermès of de Rabbit-vibrator, waren niet aan te slepen.
Bleef de serie zo frivool?
Nee: naarmate de seizoenen vorderden, durfden de makers
steeds meer serieuze onderwerpen aan te snijden waar vooral vrouwen mee kampen, zoals luie eierstokken,
borstkanker of het glazen plafond waar carrièrevrouwen tegen aanlopen. Na zes seizoenen voelden de
makers echter dat de koek toch op was.
Waarom komt er dan nog een film?
De fans schreeuwen al vier jaar om een terugkeer van
hun heldinnen - al speelt het commerciële succes natuurlijk ook een rol. De lange rijen waarin vrouwen
in Amerika stonden om een kaartje te bemachtigen voor de film spraken boekdelen en in Nederland worden
soortgelijke taferelen verwacht.
(Bron: ANP)