Dit is het NOVA-archief. Vind en bekijk de NOVA-reportages, dossiers, en opinie-artikelen.

Chat met Hans Tettero, vice-president van de Vereniging van Nederlandse Verkeersvliegers

4 mrt 09

Hans Tettero, vice-president van de Vereniging van Nederlandse Verkeersvliegers

Op woensdag 4 maart 2009 heeft Hans Tettero, vice-president van de Vereniging voor Verkeersvliegers, in een online chatgesprek vragen beantwoord van websitebezoekers. De chat vond plaats naar aanleiding van de vliegramp op 25 februari 2009, waarbij negen passagiers van een Boeing 737 van Turkish Airlines zijn omgekomen. Hier leest u de chat terug.

 
Redactie: Welkom bij de chat van NOVA
Redactie: De redactie maakt een selectie uit de vragen

emilie vraagt:
Mag je een leerling piloot wel de verantwoordelijkheid geven een landing zelfstandig uit te voeren?
Hans Tettero: een leerlingpiloot is volledig opgeleid en gebreveteerd. de verantwoordelijkheid ligt altijd bij de gezagvoerder die eventueel ook de besturing over kan nemen.

andre vraagt: geeft de piloot in dergelijke gevallen een signaal aan schiphol, ik heb hier niets over gehoord. is dit dan niet gebeurd en is dat niet vreemd.
Hans Tettero: wanneer een noodsituatie optreedt zal de piloot de verkeersleiding informeren. In dit geval ontbrak daarvoor waarschijnlijk de tijd.

janwillem vraagt: kun je als piloot niet 'op het oog' en inschatting maken van de hoogte van het vliegtuig? Het kan toch niet zo zijn dat je alleen maar op de meters afgaat?
Hans Tettero: je kunt inderdaad ook 'op het oog' de hoogte inschatten. In dit geval was het zicht matig en de wolkenbasis lag erg laag wat zo'n inschatting onmogelijk maakte.

cor vraagt: had de piloot niet beter van het gas af kunnen blijven??
Hans Tettero: wat nu duidelijk is geworden is dat het automatische systeem te weinig gas gaf. Er diende dus ingegrepen te worden.

john vraagt: Een autothrottle gaat toch alleen naar idle bij een dual-channel approach?
Hans Tettero: kennelijk reageert de AT zondermeer op de linker radio hoogtemeter.

wilbert vraagt: krijg je geen melding in de cockpit als beide hoogtemeters verschillende waarden aangeven?
Hans Tettero: daarvoor is geen directe melding of waarschuwing.

karima vraagt: Ik drufde niet al te vliegen, nu heb ik geen vertrouwen meer in de piloten. Is dit terecht?
Hans Tettero: wat mij betreft is er geen aanleiding om piloten niet (meer) te vertrouwen. Voor mensen met vliegangst zijn diverse cursussen beschikbaar.

jeroen vraagt: waarom word er op automatische piloot geland en niet handmatig?
Hans Tettero: slecht zicht kan daarvoor een reden zijn.

mahdi vraagt: U als Piloot : Wat zou u gedaan hebben als u in dit situatie was
Hans Tettero: de precieze omstandigheden zijn nog steeds niet volledig bekend wat een antwoord niet goed mogelijk maakt.

margriet vraagt: Vorig jaar vlogen wij van Kos terug naar A'dam met Viking Air. Voor de start moesten de 2 voorste passagiers naar achteren i.v.m de balans bij het opstijgen. In de lucht mochten ze weer terug naar voren komen. Is dit normaal??
Hans Tettero: de gewichtsverdeling van het vliegtuig is inderdaad belangrijk. Het kan nodig zijn daarvoor passagiers te verplaatsen.

jzollner vraagt: Is een vliegverbod voor Turkish Airlines op Schiphol te verwachten?
Hans Tettero: de criteria die tot een vliegverbod leiden ken ik niet goed en kan dus hierop geen antwoord geven.

rob vraagt: wat mij opvalt is, dat tijdens alle beschouwingen de snel afgenomen snelheid (250 naar 160 km) niet aan de orde komt, dit moet een piloot toch zien? 
Hans Tettero: de vliegers hebben inderdaad snelheidsmeters tot hun beschikking die de snelheidsafname zichtbaar maken.

Redactie: Chatters hartelijk dank!
Redactie: Wij zien uw vragen graag weer bij een volgende chat
Redactie: Prettige avond!

Terug naar boven

 
 

Extra Informatie

  •  
  •  

Het NOVA Archief

Vind en bekijk de reportages die zijn uitgezonden in NOVA in het NOVA-archief.

NOVA Archief