Akkoord in DSB-affaire
8 okt 09
DSB Bank en de Stichting Steunfonds Probleemhypotheken hebben een akkoord getekend over de manier waarop klachten over de bank worden afgewikkeld. Dit maakten beide partijen bekend.
Ombudsman
Ze kunnen zich vinden in de aanbeveling van de Ombudsman Financiële Dienstverlening, Jan Wolter Wabeke. Hij boog zich over klachten van mensen die zeiden gedupeerd te zijn door de bank, en voerde intensief overleg met de directie van DSB Bank en met het Steunfonds.
Ultimatum
De gedupeerden van de DSB-bank hadden een ultimatum gesteld: zij wilden uiterlijk vrijdag aanstaande om 17.00 uur een handtekening onder een oplossing van de financiële problemen. Anders werd een gang naar de rechter niet uitgesloten. Maar dat is nu dus niet meer nodig.
Aanbevelingen
De ombudsman doet aanbevelingen over de manier waarop tot een oplossing kan worden gekomen. Het gaat daarbij onder meer over de wijze waarop (opnieuw) de waarde van een woning wordt vastgesteld en de maximale leencapaciteit. Ook beveelt de ombudsman aan dat klanten kapitaalverzekeringen en koopsompolissen kunnen beëindigen.
Faillissement
Gisteren stuurde de de Stichting Hypotheekleed van Pieter Lakeman nog aan op een faillissement van DSB Bank. Dat zou ertoe moeten leiden dat de gedupeerden, als schuldeisers in het faillissement, geld terug zouden krijgen van de bank.
- Nieuws en achtergronden
- Opinie
-
Uitzendingen
- 'De Nederlandsche Bank medeplichtig aan duperen klanten DSB'
- Scheringa en Van Goor reageren op DSB-akkoord
- Bos kwaad over praktijken bij DSB
- DSB studeert nog op overeenkomst
- Stichting stelt DSB ultimatum
- De beloften van Dirk Scheringa Beheer (DSB)
- DSB-topman Hans van Goor betuigt spijt
- Oud-medewerkers DSB doen boekje open