Jean-Cyril Spinetta
30 sep 03
Is: Topman van de Franse luchtvaartmaatschappij Air France.
Persoonlijk: Jean-Cyril Spinetta wordt op 4 oktober 1943 geboren in Parijs, zijn ouders komen van
het eiland Corsica. Zijn vader is vakbondsman en zijn moeder lerares. Spinetta studeert af in rechten en
politicologie en doet de Ecole Nationale d'Administration (ENA), de bestuursacademie voor de Franse
elite.
Loopbaan: Spinetta begint zijn carrière bij de Franse overheid. In 1972 wordt hij
ambtenaar bij het ministerie van Onderwijs. Vanaf 1976 vervult hij verschillende functies binnen
verschillende kabinetten. Zo is hij in de jaren tachtig de rechterhand van minister Michel Delebarre, die
zich onder meer met transport bezighoudt.
Met die ervaring op zak wordt Spinetta in 1990 aangesteld als topman van Air Inter, dat later opgaat in Air
France. Maar na enkele jaren neemt hij ontslag, omdat hij vindt dat het bedrijf van de overheid te weinig
ruimte krijgt om zich tegen de toenemende concurrentie te weren.
Air France: In 1997 wordt Spinetta tot ieders verrassing opnieuw de topman van Air France, bij
gebrek aan andere kandidaten voor de baan. Hij doet het goed, werkt hard en staat open voor dialoog. Zo
verdient hij veel respect als hij in 1998 een grote pilotenopstand tot een goed einde brengt. De piloten
willen meer salaris en dreigen met staken. Het gevecht duurt tien dagen en uiteindelijk zwichten de piloten.
Spinetta zegt daar later over: "Corsicaanse varkens hebben nu eenmaal een dikke huid."
Onder Spinetta gaat het Air France voor de wind. Het nogal ingedutte staatsbedrijf groeit in een paar jaar
tijd uit tot een leidende luchtvaartmaatschappij in Europa. Dat het bedrijf tegen een stootje kan, blijkt na
de aanslagen van 11 september: terwijl de luchtvaart wereldwijd instort, houdt Air France het hoofd boven
water.
Opmerkelijk: De Franse regering hoopt met de aanstelling van Spinetta Air France zo lang
mogelijk in overheidshanden te houden. Maar de topman is er juist alles aan gelegen om het bedrijf te
privatiseren. Een hij is hard op weg om dat voor elkaar te krijgen: na de overname van de Nederlandse KLM, in
september 2003, is de Franse staat nog maar voor 44 procent eigenaar van Air France.
(Bron: ANP/Volkskrant)