Air France - KLM 4-1
8 okt 03
Column door Willem van Kooten
Zo slecht draait KLM nu ook weer niet dat we het voor een weggeefprijs aan Air France moeten gunnen.
De recente verliezen van KLM waren grotendeels te wijten aan de boete van 275 miljoen euro die KLM aan
Alitalia moest betalen voor het verbreken van de samenwerkingsbesprekingen. Een blunder van jewelste die Van
Wijk en zijn adviseurs zwaar aangerekend moet worden en tot zijn aftreden had moeten leiden. Temeer daar er
verder ook nog aanzienlijke kosten door de KLM in Rome en Milaan gemaakt schijnen te zijn. De verhuizingen
waren al in volle gang.
Van Wijk is geen goede dealmaker, ondanks zijn 34 jaar van trouwe dienst bij KLM. Maar dat zegt niets op dit
niveau, dat is wel duidelijk.
Spinetta, de baas van Air France, is een hele slimme Corsicaan die snel het vak leerde, want tot voor kort
had hij nooit iets met luchtvaart te maken. Hij kreeg de piloten rustig, gaf ze aandelen, en Air France
maakte zelfs ineens een beetje winst. Voor het eerst in jaren.
KLM is een merkartikel, Air France moet dat nog maar zien te worden. Spinetta is 60 jaar, charmant maar
vastberaden, weet wat hij wil en wordt gesteund door zijn groot aandeelhouder (54 procent), de Franse staat.
Dat geldt allemaal helaas niet voor Van Wijk, die in zekere zin in zijn eentje staat en omringd is door
zwakke commissarissen en adviseurs en daarom te beklagen valt.
Maar hij weet dat en had dus zelf ontslag (eervol) kunnen nemen, zeker na het debacle met Alitalia, dat een
afkoopsom van ongeveer 275 miljoen euro eiste en kreeg toen KLM de samenwerkingsbesprekingen verbrak. Hoe is
het toch mogelijk! Slechte beurt voor Van Wijk en zijn adviseurs. Toen had hij afscheid moeten nemen.
Nu zit hij dan dus als tweede man binnenkort in boardmeetings van Air France/KLM, waar de voertaal
ongetwijfeld de Franse taal zal zijn. Tenzij anders overeengekomen is, maar daar geloof ik geen bal van, de
Fransen kennende. Zie je hem al zitten in zijn eentje met een koptelefoon op, want helaas is Van Wijk het
Frans niet machtig. Heet dat niet taalachterstand? Eerste man wordt hij natuurlijk nooit, en ik betwijfel of
hij zijn pensioen daar haalt. Zeker niet als Spinetta eerder weg is dan hij, wat voor de hand ligt. En dat
Van Wijk zijn afscheidsbonus niet uit heeft onderhandeld, geloof ik ook niet.
Vraag maar eens aan George Müller, de tweede man van Euronext, die daar in Parijs eerste man zou worden.
Hij kijkt steeds minder vrolijk en verlangt volgens mij nu al terug naar de AEX in Amsterdam.
Als je dan toch een deal denkt te moeten maken, verkoop je je huid zo duur mogelijk. Air France is maar twee
keer zo groot als KLM, waarom dan akkoord gaan met maar 19 procent in de nieuwe combinatie. De beurswaarde
zou de doorslag geven in dit soort zaken, maar dat is maar net wat je afspreekt. Omdat de Franse staat 54
procent heeft en de piloten ook nog een plukje, ligt er een stevige bodem onder de koers van Air France. Dat
geldt niet voor KLM en dus is dit niet de juiste basis voor de waardering. De beurs vindt dat ook, gezien de
geringe koersreactie.
Waarom niet gewoon begonnen met een alliantie bij wijze van proefhuwelijk? Vanwaar die haast?
Over Schiphol heb ik het dan nog niet eens gehad. Cerfontaine riep maar weer eens 'privatisering en
beursgang', maar die zitten er de eerste vijf jaar niet in. De financiële wereld houdt niet van
onzekerheid omtrent de toekomst van verreweg de grootste klant van Schiphol. Ik ben benieuwd wat Cerfontaine
thuis vertelt.
Fokker, Hoogovens, Giessen-de Noord, het is een macaber en onnodig rijtje waar KLM nu aan toegevoegd kan
worden, tenzij… het KLM- en Schiphol-personeel en wij met z'n allen er achteraan de straat op gaan.
Weg met ons! Jan Salie aan de macht. Nederland in de uitverkoop.