Dit is het NOVA-archief. Vind en bekijk de NOVA-reportages, dossiers, en opinie-artikelen.

De geschiedenis van de Peter Suyvesant Collectie

5 mrt 10

Karel Appel

De Peter Stuyvesant Collectie begon als een gedurfd experiment met kunst in het productiebedrijf te Zevenaar.


Aan het eind van de jaren ‘50 was Alexander Orlow, op dat moment de Managing Director van Turmac Tobacco Co, de inspirator achter de vorming van de collectie.

Artistiek avontuur
In 1960 nodigde Orlow 13 kunstenaars uit verschillende Europese landen uit om schilderijen te creëren voor de fabriekshallen met als thema “Joie de vivre”. Ieder werk moest van groot formaat zijn, met veel kleur, en met vormen die sterk genoeg waren om in de lawaaiige fabriekshallen overeind te blijven. Voor veel kunstenaars was deze toepassing van kunst een totaal nieuwe ervaring. Ook de werknemers van de fabriek werden verrast door dit artistieke avontuur aangezien de schilderijen ‘s nachts en zonder dat iemand het wist, werden opgehangen. De meesten waren aanvankelijk geshockeerd. Dit veranderde snel en zes maanden later bleek dat bij het personeel zelfs een duidelijke voorkeur voor de abstracte werken bestond. Dat was het begin van de Peter Stuyvesant Collectie.

Criteria
In 1961 werd het duidelijk dat er een leidende hand nodig was om de collectie aan te vullen. Orlow benoemde achtereenvolgens zeer gerespecteerde adviseurs uit de museale wereld en gaf ze allemaal de vrije hand. De enige criteria die hij gaf, waren dat: de werken van een grote afmeting moesten zijn, duidelijk van beeld moesten zijn en dat de werken door artiesten van internationale faam moesten zijn gemaakt.

Adviseurs

De eerste adviseur die benoemd werd was Willem Sandberg, voormalig directeur van het Stedelijk Museum in Amsterdam vervolgens werd Renilde Hammacher Van den Brande benoemd, voormalig chief curator voor moderne kunst in Museum Boymans van Beuningen in Rotterdam. Hierna werd Wim Beeren benoemd, voormalig directeur van het Stedelijk Museum in Amsterdam en tenslotte werd Martijn Sanders benoemd, voormalig directeur van het Amsterdamse Concertgebouw.

Internationale stromingen
In de afgelopen 50 jaar heeft de collectie zich uitgebreid en kreeg deze wereldwijd goede kritieken dankzij de hulp van topklasse adviseurs. Daarbij is het een zeer gevarieerde internationale collectie geworden van kunstenaars uit Europa, de Verenigde Staten, China, Rusland, Brazilië en Zuid-Afrika. Aanvankelijk lag de nadruk op Cobra schilders als Karel Appel, Constant, Lucebert en Corneille; artiesten als Alechinsky, Brands, Saura, Poliakoff, Manessier en Matta en expressionisten van de jaren ‘50 en ‘60. Later werd de collectie uitgebreid met vertegenwoordigers van internationale stromingen als Analytical Art, Nouveau Réalisme, Arte Povera, de American colour field painters en de Neue Wilden.

 
 

Extra Informatie

  •  
  •  

Het NOVA Archief

Vind en bekijk de reportages die zijn uitgezonden in NOVA in het NOVA-archief.

NOVA Archief