Schultz wil geluidsnormen aanpassen
20 aug 03
Staatssecretaris Schultz van Haegen van Verkeer en Waterstaat overweegt Schiphol toe te staan om de
Zwanenburgbaan meer te gebruiken. Door een rekenfout van de luchthaven raakt de nieuwe Polderbaan overbelast.
Schultz stelt als voorwaarde dat de totale geluidsbelasting gelijk blijft.
De procedures om de geluidsnormen via een algemene maatregel van bestuur te wijzigen, vergen echter veel
tijd. Eerst moet er opnieuw gerekend worden, daarna volgen tijdrovende inspraakprocedures. Daardoor kan
Schiphol in elk geval volgend jaar niet groeien. De stagnatie is een gevolg van een rekenfout van de
luchthaven zelf. Daardoor zijn minder vluchten mogelijk dan Schiphol zou willen.
Het Nationaal Lucht- en Ruimtevaartlaboratorium (NLR) bevestigt dat er rekenfouten zijn gemaakt bij het
berekenen van de geluidsoverlast van Schiphol. Dat staat in een rapport van de NLR aan de staatssecretaris.
Eind juni biechtte Schiphol de 'domme rekenfout' op. Schultz vroeg toen het NLR de berekeningen van de
luchthaven te controleren.
De staatssecretaris zal de kwestie vrijdag voorleggen aan de ministerrraad. Als de plannen van de
staatssecretaris doorgaan zal de geluidshinder voor mensen die onder de aanvliegroute van de Zwanenburgbaan
wonen toenemen. De overlast bij de Polderbaan neemt af.
Als de hele procedure is voltooid, kan Schiphol weer verder groeien, binnen de milieugrenzen. Het tijdelijk
gedogen van teveel geluidsoverlast, zoals enkele jaren geleden het geval was, is uit den boze, aldus Schultz
van Haegen.
(Bron: NOS Nieuws)