Dit is het NOVA-archief. Vind en bekijk de NOVA-reportages, dossiers, en opinie-artikelen.

Verklaring Abdul-Jabbar van de Ven

27 jan 05

Hieronder volgt de verklaring van Abdul-Jabbar van de Ven zoals hij die gestuurd heeft naar de redactie van NOVA naar aanleiding van de NOVA-uitzending over de aan hem toegeschreven banden met Jason W..


Hier volgt mijn verklaring tegenover NOVA:

Van de gehele vermeende Hofstadgroep heb ik alleen Jason W. ooit ontmoet, en dat was slechts twee of drie keer, waarvan de laatste ontmoeting ruim twee jaar geleden. De rest van de zogenaamde Hofstadgroep ken ik niet, en ik heb hen dan ook NOOIT gesproken of ontmoet. Niet hun namen, noch hun foto's roepen bij mij enige herinnering op.

Jason W. schoof als een niet eerder geziene gast aan bij mijn openbare les, iets wat wel vaker gebeurt en dus niet vreemd is. Ik heb hem leren kennen in de pauze, en hij is daarna nog 1 of 2 keer geweest. Daarna heb ik hem nooit meer gezien. Tijdens mijn korte kennismaking met hem hoorde ik niets vreemds van hem, zoals bijvoorbeeld de vraag die u nu noemt. Als ik de mening zou verkondigen die hier ten onrechte aan mij wordt toegeschreven, dan zou ik die heus niet verkondigen aan een onbekende die niet tot mijn vaste groep studenten behoort, en die ik daarvoor nooit eerder heb gezien. Ik zou daarmee mezelf, mijn gezin, mijn studenten en de moskee waarin ik les geef onnodig in problemen brengen.

Maar voor alle duidelijkheid: ook onder vrienden verkondig ik deze mening niet. Een Moslim dient een maatschappij op te bouwen en goed te zijn voor zijn buren, en de Islaam verbiedt het ons om een maatschappij in chaos te storten; of die nu Islamitisch is of niet.

Zowieso dient men zich met dit soort vragen te wenden tot de grote geleerden in de Moslimwereld. Ik ben zeer zeker niet in de positie om fatwa's over actuele zaken uit te spreken en heb dit dan zelf ook nooit beweerd.

Een poos na mijn laatste ontmoeting met Jason W. heb ik hem nog 1 keer per e-mail gesproken. Dat ging echter over een adviesbrief die hij aan de Nederlandse Moslim Omroep wou sturen. Dat ik mails ontvang van mensen die ik verder nauwelijks ken is niet vreemd; ik ontvang wekelijks mails van mensen die ik niet of nauwelijks ken, waarin zij mij vragen stellen over de Islamitische bronnen die zij toe proberen te passen in hun dagelijkse leven. Hier betreft het vrijwel altijd zaken in de prive-sfeer, zoals huwelijk, scheiding, begrafenissen, etcetera.

Het feit dat mijn e-mail adres vermeld staat in een MSN-groep rondom de Hofstadgroep is mij bekend. Dit omdat ik al langere tijd ongevraagd e-mails ontvang (nog steeds) bij mijn junkmail met daarin allerlei teksten en links naar sites, waarvan ik de inhoud soms wel heb gelezen, maar nog vaker heb verwijderd. Dit omdat de weinige teksten die ik wel gelezen had op mij enigszins onwetenschappelijk, kortzichtig en onvolwassen overkwamen, en daardoor ook vaak te extreem om er iets mee te kunnen doen. Ik neem dan ook ondubbelzinnig afstand van de inhoud van die mails die ik ontving, en van de daden die zij tentoon hebben gespreid.

Ik heb zelf nooit gevraagd om onthoofdingsvideo's uit Irak, maar iedereen ontvangt wel eens junkmail. Wie er achter de mails zit heb ik nooit geweten, en het heeft me ook niet zo geinteresseerd. Ik neem aan dat de verzender gewoon zoveel mogelijk e-mail adressen van Moslims heeft verzameld om zo hun ideologie te kunnen verspreiden. Mijn e-mail adres is overal in omloop, en wellicht hoopte men dat de inhoud van de mails daarna door mij zou worden verkondigd in mijn lezingen, maar dat is belachelijk. Ik laat mij niet inspireren door zelfbenoemde huis-tuin-en keuken imaams, maar door de bekende, geaccepteerde, betrouwbare geleerden.

Ik heb verder ook nooit deelgenomen aan discussies op hun website, noch heb ik de daar vertoonde boeken of pamfletten ooit gedownload of gepropageerd, maar ik wist van hun bestaan af. Kortom; het ging hier dus niet om een wederzijds contact, maar om ongevraagde mails die naar een groot aantal mensen is verspreid.

Ik geef toe dat er een periode in mijn leven was, zo tussen 1995 en 2000, dat ik vrij radicale opvattingen had, en helaas zijn er ook op het internet nog sporen terug te vinden uit die tijd. Ik heb meerdere malen geprobeerd sommige van die stukken verwijderd te krijgen van bepaalde sites, maar nog steeds tref ik ze soms al surfend aan op achteraf kamertjes waarvan ik het bestaan niet eens afwist.

Ik merk de laatste vijf jaar dat ik stapsgewijs steeds gematigder begin te worden, en minder kortzichtig in vergelijking met toen, zeker na de geboorte van mijn kind. Dat nieuwe inzicht is geen "strategie naar de buitenwereld toe", maar omdat ik meer correcte kennis op begon te doen over de Islaam, en ben gaan inzien dat het allemaal niet zo zwart-wit ligt als ik toen dacht.

De Islaam is allereerst een religie van barmhartigheid en genade, en met wetten die moeten voorkomen dat een maatschappij in chaos wordt gestort. De Islaam is NIET het opblazen van een forensentrein in Madrid, zoals ik dat ook al eens in aanwezigheid van uw NOVA-collega Siem Eikelenboom voor de camera heb gezegd. De Islaam is NIET het onthoofden van hulpverleners.

Deze barmhartige Islaam is wat ik toe probeer te passen in mijn leven. Het bewijs daarvoor is onder andere terug te vinden in de vele interreligieuze dialogen die ik de laatste jaren heb gevoerd, en waarvan bijvoorbeeld twee afleveringen zijn uitgezonden bij de Omroep Hindoe Media in september 2003.

Ik ben een behoorlijk mens zonder strafblad of duistere plannen, en probeer gewoon in deze maatschappij te functioneren, als een gelovig Moslim weliswaar. Door dit soort ongegronde beschuldigingen wordt mij dat echter wel moeilijk gemaakt, en dit komt dan ook weer pijnlijk aan voor mij en mijn gezin.

Ik wil tot slot ter verduidelijking naar Moslims en niet-Moslims toe nogmaals duidelijk zeggen dat een Moslim het recht niet heeft eventuele Islamitische straffen eigenhandig te voltrekken in Nederland. Hiervoor is een Islamitische staat nodig, waar een rechter in een Islamitische rechtbank, met getuigen, tot een veroordeling of tot vrijspraak komt. Materie die hierover wordt aangetroffen in Islamitische literatuur is dus puur theoretisch van aard, en het is verboden deze zomaar eigenhandig te voltrekken, om dat hierdoor onrecht, chaos en onrust zal volgen in het land.

Met vriendelijke groet,

Abdul-Jabbar van de Ven.

 
 

Extra Informatie

  •  
  •  

Het NOVA Archief

Vind en bekijk de reportages die zijn uitgezonden in NOVA in het NOVA-archief.

NOVA Archief