Dit is het NOVA-archief. Vind en bekijk de NOVA-reportages, dossiers, en opinie-artikelen.

De speerpunten van de nieuwe telecomwet

23 feb 05


23 februari 2005

Minister Brinkhorst van Economische Zaken heeft besloten de Telecomwet aan te passen. Internetgebruikers zijn op dit moment onvoldoende beschermd tegen internetfraude door bijvoorveeld autodialers.

Het wetgevingsvoorstel in voorbereiding is gericht op het gedrag van de partijen. Om de malafide aanbieders in het hart te treffen moet de geldstroom wordne gereguleerd. In de nieuwe wet komt een bepaling die regelt dat de geldstroom tussen de telefonie-aanbieder en de aanbieder van de informatiedienst tot nader order gestopt (bevroren) kan worden als er misleiding optreedt. Economische Zaken (EZ) hoopt dat dit de telefoniepartijen stimuleert om scherpere contracten af te sluiten waarin ze zich tegen fraude indekken.

Ingrijpen in de betaalstroom is altijd inzetbaar, in tegenstelling tot het blokkeren van nummers. Europese nummers mogen bijvoorbeeld door Nederland niet geblokkeerd worden. Als er problemen zijn met buitenlandse nummers kan ook preventief ingegrepen worden door de geldstroom te bevriezen. Het is namelijk moeilijk te herleiden of er misleiding in het spel is. Door in te grijpen op de geldstroom kunnen - als er geen misleiding in het spel is - de zaken makkelijk hersteld worden. Het nummer is niet afgesloten geweest en de betaling vindt alsnog plaats.

De speerpunten uit de op handen zijnde wetswijziging:

- Gebruiksbegrenzing. Het wordt mogelijk dat de gebruiker zelf met de telecomaanbieder de maximale duur van een belgesprek afspreekt. EZ heeft specifiek niet gekozen voor een wettelijk maximum zoals in België, waar de grens ligt op dertig minuten. Dit omdat het ministerie vindt dat er verschillend consumentengedrag is en de burger zelf de duur moet kunnen bepalen.

- Tariefsbegrenzing. Er komen afspraken over maximale tariefhoogte van de informatienummers op internet. Nu zijn aanbieders vrij om deze te bepalen. Ook kan de gebruker zelf een tariefmaximum afspreken. Ook hier geldt dat EZ aan de verschillende behoeftes van de consument tegemoet wil komen.

- Keurmerk. Er is op dit moment wel al de regeling van kracht van de consument expliciet toestemming moet geven voor informatie via inbellen. En er is nu een gedragscode, maar daar houdt niet iedereen zich aan. Hier komen scherpere regels voor, er moeten extra voorwaarden worden geformuleerd. Er komt een keurmerk zodat je kunt zien of nummers of websites zich aan de regels houden. KPN denkt aan het invoeren van een code.

- Geld terug. Er komt een voorziening waar de burger zijn geld terug kan krijgen als de klacht gegrond is. De Stichting Geschillencommissie en de OCI kunnen nu niet voldoende doen voor de consument: mensen kunnen nu geen geld terugkrijgen. Consumenten die nu hun telefoonrekening niet betalen, worden afgesloten. EZ wil wel aan de markt overlaten op welke wijze de nieuwe bepaling ingericht gaat worden. De KPN pleit voor een waarborgfonds.

 
 

Extra Informatie

  •  
  •  

Het NOVA Archief

Vind en bekijk de reportages die zijn uitgezonden in NOVA in het NOVA-archief.

NOVA Archief