Omzet Albert Heijn daalt harder dan de rest
16 sep 03
De omzet bij supermarktconcern Albert Heijn daalt harder dan bij de concurrentie. Het bedrijf ziet dat de
omzet vorige week met enkele procenten is gedaald. Uit gegevens van
marktonderzoeksbureau GfK blijkt dat de hele sector vorige week slechts 1 procent inleverde tot een bedrag
van 461 miljoen euro.
Sinds de commotie over het loon van topman A. Moberg tijdens de aandeelhoudersvergadering bijna twee weken
geleden is de omzet hard gedaald. "We hebben direct na de aandeelhoudersvergadering en begin vorige week wel
wat gemerkt", zei een woordvoerder van het Zaanse concern dinsdag. Van een boycot van consumenten is volgens
hem echter geen sprake. "In september zijn de mensen net terug van vakantie en geven ze minder uit aan
boodschappen."
Albert Heijn leverde het afgelopen jaar al flink marktaandeel in. In het tweede kwartaal van dit jaar had de
keten volgens gegevens van GfK 22,1 procent van de markt in handen. Een jaar eerder was dat nog 24,5 procent.
Elk procentpunt marktaandeel betekent op jaarbasis een omzet van circa 250 miljoen euro.
Albert Heijn draaide volgens de woordvoerder vorige week "enkele procenten" minder omzet. Hij wilde niet
zeggen of het 2 of 4 procent is, "maar wel minder dan 5 procent". Pas over enkele weken verwacht hij een
mogelijk effect van een boycot te kunnen melden. Consumenten zijn eerder opgeroepen niet in de supermarkten
van Albert Heijn te gaan winkelen.
(Bron: ANP)