Autochtone leerlingen struikelen over inburgeringstoets
14 apr 04
Friese mbo-leerlingen struikelen op belangrijke punten bij het maken van een inburgeringstoets. De 260
voornamelijk autochtone getoetste leerlingen weten weinig over politiek, onderwijs, gezondheid, cultuur en
vrije tijd. Docent economie H. Baart van het Agrarisch Opleidingscentrum (AOC) Friesland heeft dat woensdag
laten weten.
De eerstejaars mbo-leerlingen van het AOC maakten de toets in het kader van een project waarbij onder andere
inburgeringsspelletjes voor anderstaligen worden ontwikkeld. Regionaal Opleidingscentrum (ROC) Friesland
College wil die spelletjes gaan gebruiken bij scholing van de zeshonderd cursisten die jaarlijks bij het ROC
in Leeuwarden een inburgeringscursus volgen.
De inburgeringscursussen worden afgesloten met twee zogenaamde profieltoetsen. Mede om duidelijk te maken wat
de cursisten moeten leren is de AOC-leerlingen de profieltoets maatschappij-oriëntatie voorgelegd. "Wij
vragen ons wel vaker af of een Nederlander de toets voldoende kan maken. De buitenwereld doet geringschattend
over inburgeren, maar het is toch vrij pittig'', aldus H. van der Werff van het anderstaligencentrum van het
Friesland College. Zij vindt ook dat het jaar dat voor inburgeren staat te kort is.
Baart had de uitslag wel enigszins verwacht. "De punten waar ze slecht op scoren liggen buiten hun
belevingswereld'', aldus de economieleraar. Hij stelt dat het voorleggen van de inburgeringstoets mogelijk
voor alle autochtone middelbare scholieren moet gaan tellen. "Dan heb je een soort nulmeting en weet je waar
hun zwakke plekken liggen. Wij zouden meer aandacht aan maatschappijleer kunnen besteden, maar de leerlingen
zitten op een beroepsopleiding en zien maatschappijleer eigenlijk als een noodzakelijk kwaad'', stelt
Baart.
Het samenwerkingsproject Inburgering en Integratie van het Friesland College en AOC Friesland is volgens de
betrokkenen uniek. "Ook omdat wij een witte school zijn en veel leerlingen vooroordelen hebben over
allochtonen. Het ROC heeft veel allochtone leerlingen en door die contacten is hun houding erg veranderd'',
aldus de economieleraar.
De resultaten van de inburgeringstoets zijn aanleiding voor het AOC Friesland om met betrokken docenten te
zoeken naar verbeteringen van de kennis van leerlingen.
(Bron: ANP)