Dit is het NOVA-archief. Vind en bekijk de NOVA-reportages, dossiers, en opinie-artikelen.

Overlast staking openbaar vervoer valt mee

14 okt 04

Het openbaar vervoer ligt donderdag zo goed als plat. De treinen staan stil en veel bussen zijn niet uitgereden. Veel reizigers hadden echter rekening gehouden met de staking van de vakbonden tegen de kabinetsplannen voor VUT en prepensioen, en hadden ander vervoer geregeld. Op de weg was het drukker dan normaal, maar grote problemen bleven uit.

Werknemers van de Nederlandse Spoorwegen en een aantal regionale vervoerders, zoals Connexxion, BBA en Arriva, hebben donderdagochtend rond een uur of vijf het werk neergelegd. De stakingsbereidheid is erg groot.

Voorzitter H. van der Kolk van FNV Bondgenoten sprak van de meest succesvolle actie tegen het sociaal beleid van het kabinet tot nu toe. Hij gaf wel toe dat het stilleggen van het openbaar vervoer niet makkelijk is, want "je krijgt een hoop kritiek en irritatie over je heen". Maar "beter 24 uur last dan een leven lang", zei hij op een stakingsbijeenkomst op Rotterdam Centraal.

FNV-voorzitter De Waal was zeer te spreken over de samenwerking tussen zijn vakcentrale, het CNV en de bond voor rijdend personeel VVMC. Het CNV was in eerste instantie niet happig om te staken bij het openbaar vervoer, maar de leden hebben toch massaal het werk neergelegd, aldus De Waal. Het is de eerste keer dat de drie bonden gezamenlijk het openbaar vervoer stilleggen. Ze gaan overigens de komende twee maanden geen actie voeren in het OV.

De NS probeert waar mogelijk treinen in te zetten. Tot nu toe is dat echter niet gelukt, omdat te veel werknemers staken. Een betrouwbare dienstregeling is daardoor niet haalbaar. De railvervoerders kunnen hun diensten wel draaien.

Veel treinreizigers hebben echter rekening gehouden met de landelijke actiedag. De stations waren uitgestorven. Zo was op Rotterdam Centraal geen reiziger te bekennen, alleen de pers was in grote getale op komen dagen. De winkels waren gesloten. Ook op Utrecht Centraal en op Amsterdam Centraal was het rustig. De perrons waren leeg en veel winkels hielden de deuren op slot.

Connexxion stuurde aanvankelijk zo'n honderd van de in totaal 2200 bussen de deur uit, maar bij de haltes stonden vrijwel geen reizigers. Daarom heeft de vervoerder besloten de meeste bussen binnen te houden. Alleen op Texel en op Schiphol wordt er gereden. BBA en Arriva lagen helemaal plat.

Veel mensen hadden ervoor gekozen om met de auto naar het werk te gaan. Om de files te vermijden, vertrokken veel forenzen eerder dan normaal. Het hoogtepunt van de spits deed zich al voor om kwart voor acht, terwijl op een doorsnee donderdag rond half negen de meeste files staan. Er stonden toen bijna vijftig files met een totale lengte van 232 kilometer. Normaal ligt dat medio oktober rond de 200 kilometer. Om 10.00 uur was het leed geleden en stonden er nog maar twee files.

Ondanks de drukte bleven grote problemen op de snelwegen uit. Het Korps Landelijke Politiediensten meldde dat er geen extra ongelukken zijn gebeurd. Het droge weer en het rustige rijgedrag hebben dat voorkomen. De verkeerspolitie had twee keer zoveel surveillanceauto's ingezet. Het ambulanceverkeer ondervond geen hinder van de staking.

Reizigers op Schiphol werden wel de dupe van de actiedag. Toeristen en zakenreizigers die donderdag vertrekken, waren met de auto of taxi gekomen. Sommigen hadden zelfs de laatste trein op woensdagavond genomen. Buitenlanders die donderdag zijn geland, werden onaangenaam verrast. Zij moesten alternatief vervoer regelen. Velen kozen voor de taxi. Er stond dan ook een grote rij voor de standplaats.

Het informatienummer voor het openbaar vervoer werd donderdagochtend platgebeld door mensen die informatie wilden over bijvoorbeeld de treinenloop. Bij het nummer 0900-9292 kwamen duizenden telefoontjes meer binnen dan gebruikelijk. Ook Connexxion werd vaak gebeld. Het aantal bellers bij de NS viel mee.

(Bron: ANP)

 
 

Extra Informatie

  •  
  •  

Het NOVA Archief

Vind en bekijk de reportages die zijn uitgezonden in NOVA in het NOVA-archief.

NOVA Archief