Overlast staking openbaar vervoer valt mee
14 okt 04
Het openbaar vervoer ligt donderdag zo goed als plat. De treinen staan stil en veel bussen zijn niet
uitgereden. Veel reizigers hadden echter rekening gehouden met de staking van de vakbonden tegen de
kabinetsplannen voor VUT en prepensioen, en hadden ander vervoer geregeld. Op de weg was het drukker dan
normaal, maar grote problemen bleven uit.
Werknemers van de Nederlandse Spoorwegen en een aantal regionale vervoerders, zoals Connexxion, BBA en
Arriva, hebben donderdagochtend rond een uur of vijf het werk neergelegd. De stakingsbereidheid is erg
groot.
Voorzitter H. van der Kolk van FNV Bondgenoten sprak van de meest succesvolle actie tegen het sociaal beleid
van het kabinet tot nu toe. Hij gaf wel toe dat het stilleggen van het openbaar vervoer niet makkelijk is,
want "je krijgt een hoop kritiek en irritatie over je heen". Maar "beter 24 uur last dan een leven lang", zei
hij op een stakingsbijeenkomst op Rotterdam Centraal.
FNV-voorzitter De Waal was zeer te spreken over de samenwerking tussen zijn vakcentrale, het CNV en de bond
voor rijdend personeel VVMC. Het CNV was in eerste instantie niet happig om te staken bij het openbaar
vervoer, maar de leden hebben toch massaal het werk neergelegd, aldus De Waal. Het is de eerste keer dat de
drie bonden gezamenlijk het openbaar vervoer stilleggen. Ze gaan overigens de komende twee maanden geen actie
voeren in het OV.
De NS probeert waar mogelijk treinen in te zetten. Tot nu toe is dat echter niet gelukt, omdat te veel
werknemers staken. Een betrouwbare dienstregeling is daardoor niet haalbaar. De railvervoerders kunnen hun
diensten wel draaien.
Veel treinreizigers hebben echter rekening gehouden met de landelijke actiedag. De stations waren
uitgestorven. Zo was op Rotterdam Centraal geen reiziger te bekennen, alleen de pers was in grote getale op
komen dagen. De winkels waren gesloten. Ook op Utrecht Centraal en op Amsterdam Centraal was het rustig. De
perrons waren leeg en veel winkels hielden de deuren op slot.
Connexxion stuurde aanvankelijk zo'n honderd van de in totaal 2200 bussen de deur uit, maar bij de haltes
stonden vrijwel geen reizigers. Daarom heeft de vervoerder besloten de meeste bussen binnen te houden. Alleen
op Texel en op Schiphol wordt er gereden. BBA en Arriva lagen helemaal plat.
Veel mensen hadden ervoor gekozen om met de auto naar het werk te gaan. Om de files te vermijden, vertrokken
veel forenzen eerder dan normaal. Het hoogtepunt van de spits deed zich al voor om kwart voor acht, terwijl
op een doorsnee donderdag rond half negen de meeste files staan. Er stonden toen bijna vijftig files met een
totale lengte van 232 kilometer. Normaal ligt dat medio oktober rond de 200 kilometer. Om 10.00 uur was het
leed geleden en stonden er nog maar twee files.
Ondanks de drukte bleven grote problemen op de snelwegen uit. Het Korps Landelijke Politiediensten meldde dat
er geen extra ongelukken zijn gebeurd. Het droge weer en het rustige rijgedrag hebben dat voorkomen. De
verkeerspolitie had twee keer zoveel surveillanceauto's ingezet. Het ambulanceverkeer ondervond geen hinder
van de staking.
Reizigers op Schiphol werden wel de dupe van de actiedag. Toeristen en zakenreizigers die donderdag
vertrekken, waren met de auto of taxi gekomen. Sommigen hadden zelfs de laatste trein op woensdagavond
genomen. Buitenlanders die donderdag zijn geland, werden onaangenaam verrast. Zij moesten alternatief vervoer
regelen. Velen kozen voor de taxi. Er stond dan ook een grote rij voor de standplaats.
Het informatienummer voor het openbaar vervoer werd donderdagochtend platgebeld door mensen die informatie
wilden over bijvoorbeeld de treinenloop. Bij het nummer 0900-9292 kwamen duizenden telefoontjes meer binnen
dan gebruikelijk. Ook Connexxion werd vaak gebeld. Het aantal bellers bij de NS viel mee.
(Bron: ANP)