Dit is het NOVA-archief. Vind en bekijk de NOVA-reportages, dossiers, en opinie-artikelen.

De Vlieger stopt als ondernemer

11 jan 05

Erik de Vlieger stopt als ondernemer. Hij geeft de dagelijkse leiding van zijn bedrijven IMCA en ExelAviationGroup (EAG) uit handen. Zijn media-activiteiten overweegt hij aan het bestuur te verkopen. De Vlieger blijft wel grootaandeelhouder en adviseur bij EAG. Dat maakte hij dinsdag bekend.

De Vlieger heeft dinsdag een deel van zijn aandelen in IMCA, dat vooral actief is in de vastgoedsector, verkocht. Hij is niet langer de grootaandeelhouder, maar houdt vooralsnog wel een belang in het bedrijf. Een woordvoerder van IMCA kon niet zeggen hoe groot dat is. De Vlieger blijft volgens hem op afstand bij IMCA betrokken. De dagelijkse leiding is in handen van T. van Oosten.

In een verklaring over zijn beweegredenen stelt De Vlieger: "Ik zal niet verhullen dat wat er de afgelopen maanden is gebeurd, een zware wissel heeft getrokken op mijn persoonlijke geluk en op dat van mijn gezin. Mijn kinderen werden er op school over aangesproken. Dat wil ik niet meer."

"Ik heb 27 jaar hard en met plezier gewerkt. Dat plezier ben ik de laatste tijd een beetje kwijtgeraakt. Ik was meer tijd kwijt aan het weerleggen van allerlei ongefundeerde kritiek dan aan datgene wat ik leuk vind, namelijk ondernemen. Ik kies voor mijn gezin. Ik ben altijd een beetje tegendraads geweest en dat ben ik nu weer", aldus De Vlieger.

Een vertrouweling van de ondernemer stelt dat hij "is gesloopt" door de voortdurende kritiek en problemen van de afgelopen maanden. Berichten over bedreigingen vanuit het criminele circuit worden tegengesproken door bronnen rond De Vlieger. De afgelopen weken stond De Vlieger onder zware druk wegens grote problemen bij EAG.

De afgelopen jaren heeft hij deze onderneming met verschillende overnames tot een van de grootste luchtvaartmaatschappijen van Nederland doen uitgroeien. Zo heeft hij de inboedel van de failliete luchtvaartmaatschappij Air Holland gekocht. Eind vorig jaar werd echter bekend dat de voormalige top van dit bedrijf verdacht wordt van betrokkenheid bij drugshandel. De Vlieger heeft altijd ontkend daarvan iets af te hebben geweten.

Kort na de onthullingen over Air Holland werd de algemeen directeur van EAG, H. Prins, gearresteerd. Hij wordt verdacht van onder meer afpersing en witwaspraktijken. De Vlieger besloot gelijk Prins op non-actief te stellen en zelf de leiding van EAG op zich te nemen. Deze stap van de Amsterdamse zakenman had grote gevolgen voor luchtvaartmaatschappij Dutchbird.

Hoewel EAG had gezegd deze vervoerder over te nemen, trok De Vlieger zijn handen af van het bedrijf. Hij had naar eigen zeggen zijn handen vol aan het dagelijks bestuur van EAG. Hiervoor kreeg hij veel kritiek van vooral vakbonden. Bovenop deze problemen kwam een geschil met de Belastingdienst. De fiscus legde onlangs beslag op een aantal onderdelen van EAG wegens een schuld.

De dagelijkse leiding van EAG is nu in handen van B. Drechsel, die eind vorig jaar is aangesteld. Sindsdien is hij druk bezig met het doorlichten van de luchtvaartgroep. Hij onderzoekt welke onderdelen winstgevend zijn en welke verlies draaien. Er zitten volgens een woordvoerder van EAG drastische maatregelen in de pijplijn. "Het gaat niet goed met het bedrijf." EAG kan wel rekenen op een substantiële financiële injectie van De Vlieger en de andere aandeelhouder N. Sandmann.

(Bron: ANP)

 
 

Extra Informatie

  •  
  •  

Het NOVA Archief

Vind en bekijk de reportages die zijn uitgezonden in NOVA in het NOVA-archief.

NOVA Archief