NS-plan: vertraagde treinen toch op tijd
4 jan 06
De Nederlandse Spoorwegen zijn creatief in het bedenken van oplossingen voor vertraagde treinen. Uit een
interne nota van de NS die in handen is van
NOVA, blijkt dat sommige treinen die regelmatig vertraagd zijn er langer over mogen gaan doen om de
bestemming te bereiken. Daardoor rijden er meer treinen op tijd en kan de NS de tarieven verhogen.
Punctualiteitwinst
De NS laat vandaag aan NOVA weten dat het plan van de baan is maar
in het stuk dat dateert van 18 december 2005 schrijven ze dat "invoering van het plan een punctualiteitwinst
zal opleveren". Mede daardoor "wordt een extra tariefsverhoging mogelijk".
Reizigersvereniging Rover is woedend. "De reiziger gaat merken dat 'ie nog evenveel aansluiting mist als
voor deze maatregel", zegt R. Spithorst van Rover. "Maar hij gaat ook merken dat zijn treinkaartje opeens een
stukje duurder is. Omdat het spoor zo genaamd op tijd rijdt. De reiziger wordt dus gewoon in de maling
genomen". Het kaartje wordt, volgens Rover 1,5% duurder en het levert de NS zo'n dertig miljoen euro
op.
Het plan gaat er vanuit dat op sommige trajecten treinen een minuut langer over de reis mogen doen. Dat
betekent dat vertragingen korter worden, soms zelfs zo kort dat ze weer op tijd rijden: "Het beoogde effect
is dat drie minuten vertraging in de aangepaste planning als twee minuten vertraging geregistreerd wordt en
dus op tijd", aldus de NS in haar plan.
De NS rekent formeel drie minuten als vertraging. Als een trein twee minuten te laat is, wordt hij geboekt
als op tijd.
Voorbeeld
Een voorbeeld: Volgens het bestaande spoorboekje vertrekt de trein om 12.00 uur en moet om 13.00 uur op het
station zijn. Maar in werkelijkheid arriveert ie om 13.03 uur. Hij heeft dus drie minuten vertraging en is te
laat.
In de nieuwe situatie vertrekt de trein ook om 12.00 en moet om 13.01 uur op het station zijn. In
werkelijkheid komt ie pas om 13.03 uur. En omdat hij maar twee minuten vertraging heeft, komt hij in de
boeken als op tijd.
"Die trein zal in werkelijkheid niet eerder of later aankomen", zegt Spithorst. "Alleen op papier is het net
of ie op tijd was. Terwijl de reiziger nog steeds zijn aansluiting voor zijn neus ziet wegrijden. Nou dat kan
nooit de bedoeling zijn".
S. Dijksma van de PvdA wil van verantwoordelijk staatssecretaris Schultz weten of dit de manier is waarop de
NS in de toekomst vertragingen wil aanpakken.