Berlijn tegen maximumsnelheid autosnelwegen
11 mrt 07
Berlijn heeft zondag afwijzend gereageerd op het voorstel uit Brussel om voor de Duitse autosnelwegen een maximumsnelheid in te voeren.
Een beperking van de snelheid draagt nauwelijks bij aan een vermindering van de uitstoot van kooldioxide,
aldus het ministerie van Verkeer.
Een maximum van honderd kilometer per uur op de Autobahnen reduceert de uitstoot van CO2 met slechts 0,6
procent, stelde een woordvoerder. Volgens het ministerie geldt inmiddels op 98 procent van de Duitse wegen
een snelheidsbeperking. Ook de automobielindustrie verwees het voorstel naar de prullenbak.
De Duitsers reageerden op de suggestie van Europees Commissaris Stavros Dimas (Milieu) om een maximumsnelheid
in te voeren op de Duitse snelwegen. "Vele EU-landen hebben een maximumsnelheid, die natuurlijk het klimaat
beschermt", stelde Dimas zondag in de Duitse krant Bild am Sonntag.
Auto's stoten bij hogere snelheden relatief meer broeikasgas CO2 uit per kilometer. Vrijdag besloten de
regeringsleiders van de EU-landen om in 2020 20 procent minder CO2 uit te stoten.
Dimas stelde voorop dat landen zelf geheel vrij zijn om te beslissen op welke manier ze het doel halen. Maar
de Griekse commissaris noemde een snelheidslimiet een eenvoudige maatregel. Volgens hem heeft de
Bondsrepubliek als groot geïndustrialiseerd land een bijzondere verantwoordelijkheid.
Duitsland is het enige land in de EU waar de bevolking zich sterk verzet tegen een maximumsnelheid op
snelwegen. Op ongeveer de helft van de Duitse Autobahnen is de snelheid daadwerkelijk vrij. Wel geldt daar
een adviessnelheid van 130 kilometer per uur.
Een jaar geleden opperde Europees Commissaris Jacques Barrot (Verkeer) reeds dat de EU-lidstaten hun
maximumsnelheden op elkaar zouden moeten afstemmen.
(Bron: ANP/DPA)