Roep om snellere aanpak spoorproblemen
3 apr 07
Spoorbeheerder ProRail moet er snel voor zorgen dat het aantal ernstige verstoringen van het treinverkeer afneemt.
Dat vinden politieke partijen en maatschappelijke organisaties na een incident waardoor dinsdagmorgen het
treinverkeer van en naar Tilburg helemaal stil kwam te liggen.
Vervoerders op het spoor spraken van een druppel die de emmer doet overlopen. Zij willen een onafhankelijk
onderzoek, aangezien zich dit jaar al meerdere grote storingen voordeden. Rover, de belangenorganisatie van
reizigers in het openbaar vervoer, bepleit zelfs een verbod om werkzaamheden op het spoor te beginnen.
In de Tweede Kamer gaan stemmen op om spoorbeheerder ProRail sneller te voorzien van een nieuw
computersysteem. PvdA en VVD zijn daarin het meest uitgesproken, het CDA wil eerst de resultaten afwachten
van een hoorzitting over de problemen.
Die heeft volgende week donderdag plaats in de Tweede Kamer. Tijdens deze bijeenkomst komt onder anderen Udo
Groen, de ICT-specialist in de bestuurstop van ProRail, aan het woord. Een woordvoerster van ProRail hield
dinsdag een pleidooi voor nuance in de discussie. Ze wees erop dat haar werkgever het helemaal niet zo slecht
doet in vergelijking met andere Europese landen. "Iedere storing is er een teveel, maar we moeten niet uit
het oog verliezen dat de beschikbaarheid van het Nederlandse spoor 99 procent is", stelde een woordvoerster
van ProRail. "Alleen Zwitserland doet het in Europa beter, maar daar geven ze drie keer zoveel geld uit aan
spoorinfrastructuur."
Ze wees er verder op dat Nederland het drukst bereden spoor heeft en dat het moeilijk is om tijd te vinden
voor noodzakelijke (onderhouds)werkzaamheden.
Het is de vraag of Diederik Samsom van de PvdA zich veel zal aantrekken van de uitleg van ProRail. Hij noemde
de frequentie maar vooral de omvang van de storingen "volstrekt onacceptabel".
Samsom neemt geen genoegen met de huidige planning waarbij ProRail uiterlijk in 2010 beschikt over een
volledig nieuw computersysteem: "Eind dit jaar moet het probleem opgelost zijn".
Paul de Krom van de VVD wil een onafhankelijk onderzoek over de vraag of ProRail sneller kan worden geholpen.
Verkeersminister Camiel Eurlings vond onlangs zo'n onderzoek niet nodig. "Dit moet echt stoppen. Ons geduld
is wel op", stelde De Krom dinsdag. Fractiespecialist Ernst Cramer was ook kritisch. "ProRail lijkt van
incident naar incident te hollen".
De storing van dinsdag werd overigens veroorzaakt door een kapotte glasvezelkabel. In de nacht van maandag op
dinsdag was een koperen leiding vervangen door een glasvezelkabel. Het treinverkeer kwam niet op gang doordat
"computerdata bleven hangen in de nieuwe kabel". De oude koperen leiding is weer teruggelegd zodat de treinen
na enkele uren weer konden rijden.
(Bron: ANP)