Dit is het NOVA-archief. Vind en bekijk de NOVA-reportages, dossiers, en opinie-artikelen.

Bedrijven dol op Gay Pride

4 aug 07

Shell was in 2005 de eerste multinational die meevoer in de botenparade, het traditionele hoogtepunt van de Amsterdam Gay Pride. Vorig jaar volgden ABN Amro, ING en IBM. Vandaag vaart TNT voor het eerst mee.

Wat bezielt grote bedrijven om zich van hun homokant te laten zien? "Je kunt er van alles van vinden,'' zegt Brigitte Seegers van ABN Amro, "maar we willen meevaren om aan te tonen dat dit bedrijf een afspiegeling is van de maatschappij. We zijn een divers bedrijf. Dat willen we laten zien.''

Bij ING, dat vorig jaar opviel met het aanstekelijke 'Nine to five' van Dolly Parton, komt het initiatief van het personeel. "We hebben zelf dansjes geleerd,'' lacht David Pollard, hoofd Europese zaken van ING. "We willen de toeschouwers laten zien dat het oké is om gay te zijn, om jezelf te zijn.''

Ook in Nederland, waar alles wettelijk goed is geregeld, blijkt dat nog nodig, meent Pollard. "Vooral nu de tolerantie afneemt, is het belangrijk dat bedrijven zeggen: wij zijn tolerant en wij willen dat anderen dat ook zijn.''

Hetzelfde geldt voor TNT Post. "De Canal Parade is hét evenement waarop je kunt laten zien dat je de GLBT-factor (gay-lesbian-bi-transsexual, red.) serieus neemt. Bedrijven kunnen hiermee zichtbaar maken dat ze discriminatie niet tolereren,'' meent Paul Overdijk, directeur Strategie van TNT Post.

Daarmee houden de multinationals de homo- en lesbo-werknemer meteen tevreden. Pollard: "Dat is belangrijk. Hoe tevredener de medewerkers, hoe beter ze presteren.'' Bovendien is het een signaal naar de potentiële homoklant, zegt hij. Vijf tot tien procent van de bevolking is tenslotte homoseksueel.

"ING is niet meer bang om toe te geven dat we homofiele en lesbische klanten hebben en willen hebben,'' zegt het hoofd Europese zaken.

De botenparade is uitgegroeid tot het hoogtepunt van Gay Pride, die voor het eerst werd gehouden in 1996. Het festival trekt jaarlijks zo'n 250.000 bezoekers. Vandaag varen 72 boten (een record) mee.

Daarbij is voor het eerst ook een 'heteroboot', een initiatief van Haarlemmer Coos Peterse. Hij kwam op het idee door berichten in de media over geweld tegen homo's. Met de heteroboot wil hij laten zien dat er ook hetero's zijn die de homo's en lebo's een warm hart toedragen.

"Ik voelde me als Nederlander bijna aangevallen,'' legt hij uit. "Ik ben er altijd trots op geweest dat je als Nederlander kunt zijn wie je bent, welke geaardheid of religie je ook hebt. Ik heb het gevoel dat dat aan het afkalven is.''

Daarbij stoorde Peterse zich aan de reacties op alle incidenten. ,,Zo onverschillig: 'het zijn maar homo's'.''

Zijn boot ontlokt warme reacties, maar sponsors voor een mooie aankleding vond hij niet. "Mensen en bedrijven willen hun naam hier niet aan verbinden. Blijkbaar hebben homo's toch een slechte naam. Alleen dat is al schrijnend. Dat bewijst wel weer dat deze boot noodzakelijk is. Het is erger dan ik had gedacht.''

(Bron: Maaike Ruepert/Algemeen Dagblad)

 
 

Extra Informatie

  •  
  •  

Het NOVA Archief

Vind en bekijk de reportages die zijn uitgezonden in NOVA in het NOVA-archief.

NOVA Archief