Segregatie in het onderwijs
27 aug 03
Apartheid. Dat is in één woord de toestand van het onderwijs in Amsterdam.
De gemeente Amsterdam heeft onderzoek laten doen naar de segregatie in het onderwijs. Het doel van het
onderzoek was het in kaart brengen van:
- de segregatie in het Amsterdamse onderwijs;
- voorbeelden van acties om segregatie tegen te gaan;
- de mogelijkheden voor een stedelijk beleid om segregatie in kaart te brengen en het peilen van een
draagvlak bij het onderwijs.
De conclusies van dit rapport zijn heel duidelijk en niet erg hoopgevend: zwarte scholen worden steeds
zwarter, en de weinige witte scholen die er zijn, worden steeds witter. En, schrijven de onderzoekers ook
nog, dit proces is niet terug te draaien.
Reportage
- Niet alleen in Amsterdam, maar in alle grote steden komt het voor: scholen waar alleen allochtone kinderen
komen. In het middelbaar onderwijs valt de apartheid samen met het schooltype: bijna alle VMBO scholen zijn
zwarte scholen. Bijvoorbeeld het Vader Rijn College in Utrecht. De school begint volgende week pas; vandaag
mochten de leerlingen hun boeken ophalen.
- Apartheid op de scholen is een feit en niet meer terug te draaien, schrijven de onderzoekers. Maar er zijn
uitzonderingen. Bijvoorbeeld de Sint-Jansschool in de Amsterdamse Baarsjes. De school was in de loop der
jaren zwart geworden. Tot een groep Nederlandse ouders de handen ineen sloeg en collectief hun kinderen op de
school inschreef. Het wordt nu langzaam een gemengde school.
Studio
In de studio reageren de voorzitter van de PvdA-fractie in de Amsterdamse Raad
Tjalling Halbertsma, de Haagse wethouder van Onderwijs Pierre
Heijnen, Zeki Arslan van Forum, en Bart Engbers, directeur
van het Vader Rijn College, een zwarte school in Utrecht.
Lees hier de belangrijkste uitkomsten
en aanbevelingen van het rapport.
Lees
hier het volledige rapport (Acrobat reader nodig).