Toekomst voor de scheepsbouw
2 jan 07
Het leek gedaan met Nederland als scheepsbouwnatie. In 2003 volgde NOVA de sluiting het roemruchte Van der Giessen de Noord, toen nog de werf met de grootste en modernste overdekte helling van West-Europa.
Nederland kon de concurrentie met goedkopere landen in het Verre Oosten niet meer aan, was de boodschap. Het
was, na 183 jaar en de bouw van bijna 1000 schepen, over en uit voor de werf in Krimpen aan den IJssel.
Nu, drie jaar later, is de situatie totaal anders. De Nederlandse werven kunnen de vraag naar steeds grotere
en complexere schepen nauwelijks aan. De naam Van der Giessen keert niet terug, maar de helling in Krimpen
gaat vandaag weer open - als filiaal van zusterwerf De Merwede. En de ruim 300 afgevloeide werknemers kunnen
er zo weer aan de slag - voor zover ze nog te vinden zijn.
Er zit weer toekomst in de scheepsbouw. De laatste zware industrietak die Nederland nog telt, lijkt uit zijn
as te herrijzen. NOVA ging terug naar Krimpen met Aart de Groot. In 2003 ontslagen maar nu weer herenigd met
zijn grote liefde.