De risico's van boren onder een stad
16 apr 09
De aanleg van de Noord-Zuidlijn wordt veel duurder dan begroot. Dat werd begin dit jaar duidelijk.
De Amsterdamse wethouder Tjeerd Herrema (Verkeer en Vervoer) trad af nadat bleek dat de kosten van de metrolijn circa 290 miljoen euro hoger kunnen uitvallen dan eerder geraamd.
Ondergronds boren
Er is nog geen begin gemaakt met het boren van de tunnels, maar Tjeerd Herrema stelt - na zijn aftreden - dat de kosten mogelijk nog meer stijgen, omdat de risico's van boren onder de stad niet duidelijk zouden zijn. Wat zijn die risico's van het boren en is het waarschijnlijk dat de stad daarbij schade oploopt?
Onderzoek
Onderzoeker Holger Netzel, verbonden aan de TU Delft, promoveert morgen op een onderzoek naar verzakkingen door bouwprojecten. Uit zijn onderzoek blijkt dat het aantal schadegevallen door verzakkingen bij ondergrondse bouwprojecten 60 procent lager kan uitvallen door gedegen vooronderzoek en deskundige risicoanalyse in het ontwerpstadium. Risico's voor aangrenzende panden bij ondergronds bouwen worden in Nederland onvoldoende onderzocht, aldus Netzel. Gedegen risicoanalyses zijn wel noodzakelijk om het aantal schadegevallen te beperken.
Commissie Veerman
Een speciale commissie onder leiding van Cees Veerman onderzoekt de voortgang van de Nood-Zuidlijn. Begin juni komt deze commissie met een advies. Tot die tijd wil de gemeente Amsterdam geen commentaar geven. Ook de fabrikant van de boor die speciaal is ontworpen voor de werkzaamheden aan de Noord-Zuidlijn wilde niet meewerken aan de reportage van NOVA.