Humor in reclame werkt
19 mei 09
Als consumenten een humoristisch reclamespotje hebben gezien, kiezen ze daarna in de winkel het product dat in dat filmpje voorkwam. Hoewel uit onderzoek blijkt dat mensen zich dat product niet bewust herinneren, koppelen ze onbewust toch de humor aan het getoonde merk.
Reclame
Dat is vastgesteld in het eerste wetenschappelijke onderzoek naar humor in reclame. Het onderzoek is gedaan door sociaalwetenschapper Madelijn Strick van de Radboud Universiteit in Nijmegen, die er volgende week op promoveert.
Humorparadox
Strick introduceert de 'humorparadox': mensen vergeten het merk, maar willen het product onbewust toch hebben, omdat ze in hun geheugen een verband leggen tussen het positieve gevoel van een lach en het product. Strick deed experimenten die de onbewuste voorkeuren van mensen aantonen. Zo ontdekte ze dat grappige reclames de aandacht langer vasthouden. Dat geldt ook voor gedrukte advertenties, die bijvoorbeeld naast een cartoon staan.
De onderzoekster denkt dat het opwekken van een positief gevoel belangrijker is dan merkherkenning.
NOVA duikt in de wereld van verleiden en vermaken.