Noord-Zuidlijn: kosten en baten
21 mei 09
Een speciale commissie onder leiding van oud-minister Cees Veerman onderzoekt de voortgang van de Nood-Zuidlijn.
Deze commissie is ingesteld nadat begin dit jaar bleek dat de aanleg van de Noord-Zuidlijn veel duurder wordt dan begroot. Het kostte de Amsterdamse wethouder Tjeerd Herrema (Verkeer en Vervoer) zijn baan.
Ondergronds boren
Er is nog geen begin gemaakt met het boren van de tunnels, maar Tjeerd Herrema stelt - na zijn aftreden - dat de kosten mogelijk nog meer stijgen, omdat de risico's van boren onder de stad niet duidelijk zouden zijn. Wat zijn die risico's van het boren en is het waarschijnlijk dat de stad daarbij schade oploopt?
Ongeduld
Amsterdam wacht nu ongeduldig op het advies dat Veerman eind deze maand uitbrengt: wordt het 'stoppen' of 'doorgaan', en zo ja, hoe dan? Voorvechters van de metrolijn claimen dat die miljoenen met gemak worden terugverdiend als de lijn er eenmaal ligt. Maar klopt dat ook?
- Nieuws en achtergronden
-
Uitzendingen
- De risico's van boren onder een stad
- Keulse ravage waarschuwing voor Amsterdam?
- Stoppen met aanleg Noord-Zuidlijn?
- Bouw Noord-Zuidlijn onzeker
- Dure herstelwerkzaamheden aan Noord-Zuidlijn nodig
- Drempelvrees bij slachtoffers Noord-Zuidlijn
- Geloofwaardigheid van de Noord-Zuidlijn onder druk
- Nog één hobbel voor Noord-Zuidlijn
- Aanbesteding Amsterdamse metrolijn onder de loep
- Externe links