Dit is het NOVA-archief. Vind en bekijk de NOVA-reportages, dossiers, en opinie-artikelen.

WEB ONLY: Fouten bij hulpverlening na crash Turkse Boeing

22 jun 09 - Door Marcel Ouddeken

Kijk of luister naar: WEB ONLY: Fouten bij hulpverlening na crash Turkse Boeing

Na het neerstorten van het vliegtuig van Turkish Airlines in de buurt van Schiphol zijn er fouten gemaakt bij de hulpverlening van slachtoffers. Dit kwam onder andere doordat het communicatiesysteem van de hulpdiensten, C2000, niet goed werkte.

(NB. in de reportage verschijnen achtereenvolgens: Rick de Rooij - onderzoeker IOOV, Theo Weterings - burgemeester Haarlemmermeer en Laurens Hendrickx - Koninklijke Marechaussee.)


Dat staat in een vandaag verschenen rapport van de Inspectie Openbare Orde en Veiligheid en de Inspectie voor de Gezondheidszorg over de hulpverlening na het ongeval.

Geen verbinding

Na de crash van het Turkish Airlines-vliegtuig bij Schiphol op 25 februari werkte C2000 niet goed. Hulpverleners konden vaak geen verbinding krijgen met de meldkamer. In sommige gevallen moesten ze met hun mobiele telefoon bellen, in andere gevallen moesten ambulancemedewerkers zelf beslissen naar welk ziekenhuis ze slachtoffers moesten brengen.

Passagierslijst
Slachtoffers die wel naar ziekenhuizen zijn vervoerd, werden door het haperende C2000 niet goed geregistreerd. Daardoor was het onduidelijk wie in welk ziekenhuis lag. Een volledige lijst van alle passagiers en hoe het met hen was, liet bijna drie dagen op zich wachten, en informatie voor familieleden was lange tijd niet beschikbaar.

Door de gebrekkige informatievoorziening hadden veel ziekenhuizen bovendien nauwelijks een idee hoeveel slachtoffers hun kant opkwamen en hoe die eraan toe waren.

Overbelast
Het communicatiesysteem werkte niet goed, doordat het systeem overbelast was. Het systeem had elf groepen waar gesprekken op konden worden gevoerd, maar er waren er veel meer nodig. Maar volgens de onderzoekers was dat ook gedeeltelijk de schuld van de hulpverleners zelf. Zij gebruikten de mobilifoon te vaak.

Irritatie
Verder blijkt uit het rapport dat er irritaties waren tussen medewerkers van de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) en hulpverleners. De onderzoeksraad zou de rampplek al een uur na het neerstorten van het toestel hebben betreden zonder zich eerst te melden.

Weggestuurd
Als gevolg van de spanningen werd de onderzoeksraad van het terrein gestuurd. De onderzoekers zeggen dat dit niet had gemogen. Volgens de wet mogen de medewerkers van de Raad het terrein op zolang ze niet in de weg lopen.

'Flauwekul'
Een leidinggevende zegt in het rapport dat werknemers van de OVV later op de dag zouden hebben gedreigd met het stilleggen van de hulpverlening als zij geen toegang tot de rampplek zouden krijgen. Maar volgens een woordvoerder van de OVV is dat "flauwekul".

Ondanks deze fouten en miscommunicatie zeggen de onderzoekers in het rapport dat de hulpverlening in grote lijnen goed is verlopen.

Defecte hoogtemeter
Tussen verkeerspunt Rottepolderplein en Schiphol stortte op woensdag 25 februari rond kwart voor elf een vliegtuig van Turkish Airlines neer. Het vliegtuig, een boeing 737, belandde in twee stukken op het verlengde van de Polderbaan langs de A9. Aan boord waren 134 passagiers en bemanningsleden. Negen personen kwamen om het leven.

Een defecte hoogtemeter was de oorzaak van het vliegongeluk, zo stelde de Onderzoeksraad voor Veiligheid onder leiding van Pieter van Vollenhoven die de crash onderzocht.

Naar boven

 

In dezelfde uitzending

 

Extra Informatie

  •  
  •  

Het NOVA Archief

Vind en bekijk de reportages die zijn uitgezonden in NOVA in het NOVA-archief.

NOVA Archief