NPS Podium: Parade & Wagner Wesendonk Lieder (docu)

14-02-2010  NED2  (klassiek)

NPS Podium begint met de korte muziekfilm van Jellie Dekker: Parade van de Chinese componist Guo Wenjing, uitgevoerd door Slagwerk Den Haag.

Daarna in dit programma: De Wesendonk-Lieder. Aandacht voor de liefdesgeschiedenis van Wagner en Mathilde, de aantrekkingskracht van Wagner op vrouwen, de betekenis van Mathilde’s gedichten, de muzikale link tussen de liederen en Tristan und Isolde.
Interviews hierover met mezzosopraan Sylvana Dussmann, dirigent Valery Gergiev en schrijfster/filosofe Joke J. Hermsen. Met fragmenten van de liederen die op 3 maart 2007 in Concertgebouw Amsterdam werden uitgevoerd door Sylvana Dussmann en het Rotterdams Philharmonisch Orkest olv Valery Gergiev.

Presentatie: Dieuwertje Blok
Regie: Koen Kleijn

 


Over de verhouding die Wagner had met Mathilde Wesendonk, de vrouw van zijn mecenas Otto Wesendonk, raakt men waarschijnlijk nooit uitgespeculeerd. Wat de diepgang van de verhouding ook geweest moge zijn, de relatie met Mathilde bracht Wagner er wel toe het werk aan de Ring terzijde te schuiven en te beginnen aan zijn opera Tristan und Isolde: een verhaal over een verboden liefde. Wagner, inmiddels 44, schrijft het libretto zelf. Ziet hij zichzelf als Tristan, verliefd op zijn Isolde? Hij leest haar zijn libretto voor. Zij is onder de indruk, verliefd, en slaat pardoes aan het dichten. Wagner zet vijf gedichten van Mathilde op muziek: ‘Der Engel’, Träume’, ‘Schmerzen’, ‘Stehe Still!’ en ‘Im Treibhaus’. De Wesendonk-Lieder zijn een feit.