Fiets en brommer

Wie er in de eerste jaren na de Tweede Wereldoorlog recreatief op uit wilde, was voornamelijk aangewezen op de fiets. Toen het economisch weer wat beter ging, deed het rijwiel met hulpmotor zijn intrede.
Wie er in de eerste jaren na de Tweede Wereldoorlog recreatief op uit wilde, was voornamelijk aangewezen op de fiets.
[klik voor vergroting]
In 1950 waren er zo’n 5.000 ‘brommers’ ; in 1960 al meer dan een miljoen. Met die explosie moesten de planologen wel degelijk rekening houden.

Zo werd de locatie van dorpskernen en andere voorzieningen in de nieuw in te richten IJsselmeerpolders, aanvankelijk afgestemd op fietsafstanden, in allerijl herberekend op bromfietsafstanden.

In 1952 haalden de Utrechtse journalisten Johan Bodegraven en Goof Kamphuis het nieuws omdat ze per brommer een tocht van 8500 km door Europa wilden maken. Aan het begin van hun reis poseren ze bij een ANWB-bord in hun woonplaats (foto onder).

In 1952 haalden de Utrechtse journalisten Johan Bodegraven en Goof Kamphuis het nieuws omdat ze per brommer een tocht van 8500 km door Europa wilden maken.
[klik voor vergroting]

ziekenpaviljoens

1891 - Opening van het Amsterdamse Burgerziekenhuis. Het ziekenhuis is gebouwd volgens het nieuwe paviljoensysteem: afzonderlijke gebouwen, door veel groen van elkaar gescheiden en met in elk gebouw afzonderlijke groepen patiënten.

Relevante tijdvakken