Streekvervoer per stoomtram

De interlokale paardentram was geen lang leven beschoren. Vanaf circa 1880 werd in steeds sneller tempo overgeschakeld op stoomkracht, onder andere door de Noord-Zuid-Hollandsche Stoomtramweg Mij. (1880), de Westlandsche Stoomtramweg Mij., de Rotterdamsche Tramweg Mij., de Stoomtramweg Mij. s Bosch-Helmond en de Geldersche Stoomtram Mij. (alle 1881).
In 1912 liep bij Blaaksedijk, in de Hoekse Waard, een stoomtram uit de rails met alle gevolgen vandien.
[klik voor vergroting]
Dankzij het nieuwe vervoermiddel maakte het regionale verkeer een snelle ontwikkeling door, inclusief de ongelukken die daarvan een gevolg waren.

Zoals in 1912, toen bij Blaaksedijk, in de Hoekse Waard, een stoomtram uit de rails liep en kantelde (foto).

De bekendste stoomtram uit die dagen was de Bello van de Stoomtramweg Mij. Egmond-Alkmaar-Bergen. Het bedrijf was in 1901 opgericht en vervoerde vooral strandbezoekers.

onderzoek

1868 - Uit onderzoek blijkt dat 22 procent van de jongens en 28 procent van de meisjes tussen 6 en 12 jaar niet bij een lagere school staat ingeschreven.

Relevante tijdvakken