Dit is het NOVA-archief. Vind en bekijk de NOVA-reportages, dossiers, en opinie-artikelen.

Turks vliegtuig crasht: de feiten op een rij

9 mrt 09

Op woensdagmorgen 25 februari 2009 is vlakbij Schiphol een vliegtuig neergestort. Hierbij zijn zeker negen doden gevallen. Ruim tachtig inzittenden raakten gewond. Een overzicht op basis van de persconferentie van mr. Van Vollenhoven van de Onderzoeksraad voor veiligheid op 4 maart 2009.
 

• Toestel: een boeing 737
• Luchtvaartmaatschappij: Turkish Airlines
• Vertrokken uit: Istanbul
• Bestemming: Amsterdam Schiphol
• Vlucht TK 1951

• Crash: bij de Polderbaan voor Schiphol om ongeveer half elf. Het toestel zou landen op Schiphol om 10.40
• Oorzaak crash: storing hoogtemeter
• Aan boord: 126 passagiers en zeven bemanningsleden
• Slachtoffers: negen doden (vier bemanningsleden en vijf passagiers), 80 gewonden, waarvan er nog 15 in het ziekenhuis liggen.
• De identiteit van de doden: vijf Turken en vier Amerikanen
• Er brak geen brand uit waardoor veel mensen konden worden gered
• De Onderzoeksraad voor Veiligheid heeft de plek van het vliegtuigongeluk bezocht en een onderzoek gestart naar het ongeval
• Schadevergoeding: Turkish Airlines betaalt de nabestaanden van de dodelijke slachtoffers 50.000 euro. Van de overige 126 inzittenden van het vliegtuig zijn er 86 naar ziekenhuizen in de omgeving gebracht. Degenen die in een ziekenhuis worden behandeld, krijgen 5000 tot 10.000 euro van Turkish Airlines.
• Berging: op maandag 9 maart worden de voorbereidende werkzaamheden voor de berging Boeing 737-800 gestart. Werknemers van een in dit soort klussen gespecialiseerd bedrijf ruimden al vast kleinere brokstukken op. Ze stortten zand en legden stalen platen neer om te voorkomen dat de hijskraan voor het zware werk straks wegzakt in de modderige akker.

Andere bevindingen van de Onderzoeksraad staan in de persverklaring van 4 maart 2009.

Laatste update: 9 maart , 20.00 uur.

Locatie van de crash:


Grotere kaart weergeven

• Noodlanding
Bij het gecrashte vliegtuig zijn 750 hulpverleners bezig geweest met het verlenen van hulp. Meteen na de crash verleenden omwonenden en automobilisten hulp. Ooggetuigen hebben gemeld dat verschillende passagiers het vliegtuig direct na de crash zelfstandig, via de vleugels, hebben verlaten. Een andere ooggetuige, die zelf piloot is, meldde dat er niet echt sprake was van een crash, maar van een noodlanding.

•  Informatievoorziening
Terwijl de hulpverlening snel op gang kwam, was de informatievoorziening, volgens twee verslaggevers van het programma Dichtbij Nederland, voor familieleden summier. De journalisten waren aanwezig bij de sporthalopvang in Badhoevedorp. "Mensen reageerden heel geduldig en ingetogen. Wel werden ze steeds zenuwachtiger omdat de lijsten met namen maar niet kwamen", aldus verslaggever Selli Altunterim. "Bij de balie van Turkish Airlines op Schiphol mocht het personeel niets zeggen. Dat was bijna hilarisch. Ze renden keihard weg".

Meiden van Halal
In het toestel, zaten ook twee Meiden van Halal. Het gaat om de zusjes Jihad en Hajar. Jihad raakte bij de crash lichtgewond.  Maar beide maken het naar omstandigheden goed. De Meiden van Halal waren te gast in een Arabische talkshow in Libanon om te praten over hun werk in Nederland. De derde zus Esmaa was niet mee naar Nederland teruggevlogen, omdat ze besloten had wat langer in Libanon te blijven.

• En verder...

Klik hier voor een gebeurtenissentijdlijn (op de site van de NOS)
Meer over Turkish Airlines

• Beelden op YouTube:


 
 

Extra Informatie

  •  
  •  

Het NOVA Archief

Vind en bekijk de reportages die zijn uitgezonden in NOVA in het NOVA-archief.

NOVA Archief