Dit is het NOVA-archief. Vind en bekijk de NOVA-reportages, dossiers, en opinie-artikelen.

Storing hoogtemeter veroorzaakte crash Turks vliegtuig

4 mrt 09

Een storing aan een hoogtemeter heeft de crash van de Turkse Boeing 737 veroorzaakt. Dat heeft de voorzitter van de Onderzoeksraad voor Veiligheid, mr. Pieter van Vollenhoven, in een persconferentie bekend gemaakt. De hoogtemeter gaf plotseling een verkeerde hoogte aan en de bemanning wist het toestel niet op tijd te corrigeren.


Linker radiohoogtemeter
Volgens de raad waren er tot aan de landing van het toestel geen problemen. Het vliegtuig kreeg toestemming om te landen en dat gebeurde op de automatische piloot. Echter, op een hoogte van ongeveer 1950 voet (700 meter) is er een probleem met de linker radiohoogtemeter ontstaan. Die gaf een totaal andere hoogte, van min 8 voet, aan.

Te laat?
Omdat het toestel automatisch aan het landen was, werd het automatische gashendelsysteem dichtgetrokken door de storing. Hierdoor kon het toestel niet voldoende snelheid behouden. Volgens Van Vollenhoven heeft de bemanning hier in eerste instantie niet op gereageerd. Toen de piloten dat wel probeerden en vol gas gaven, was het te laat. Het vliegtuig stortte daardoor een kilometer voor de landingsbaan neer.

Of de bemanning niet adequaat gehandeld heeft door in eerste instantie niet te reageren op het dichtgetrokken gashendelsysteem, liet Van Vollenhoven in het midden.

Eerdere problemen
Het neergestorte toestel van Turkish Airlines had onlangs al eerder problemen met een van de twee hoogtemeters. Uit de zwarte doos blijkt dat er in de acht vluchten voorafgaand aan die van 25 februari tweemaal eerder problemen waren. Het is nog niet duidelijk op welke specifieke vluchten dat was.

Crash
De Turkse Boeing 737 stortte op woensdag 25 februari rond kwart voor elf 's morgens. Het vliegtuig brak in twee stukken op het verlengde van de Polderbaan langs de A9. Aan boord waren 135 passagiers en bemanningsleden.

Black Box
Tientallen experts zijn na de crash begonnen met het minutieus zoeken naar aanwijzingen en bewijzen die kunnen helpen de oorzaak van de ramp vast te stellen. Van groot belang bij het vaststellen van de oorzaak van de ramp zijn de vluchtgegevens en de cockpitgesprekken, opgeslagen in de zogenaamde 'black box'.

Justitie
De black box is in handen van de Onderzoeksraad voor Veiligheid. Maar justitie wil, ten behoeve van het strafrechtelijk onderzoek, een kopie van de vluchtgegevens en de gesprekken uit de cockpit. Maar de Raad weigert dat af te staan. De onderzoeksraad vindt dat meewerken aan een strafrechtelijk onderzoek de onafhankelijke positie van de raad ondermijnt.

Boeing en KLM
Boeing gaat luchtvaartmaatschappijen die met Boeing 737's vliegen er extra op wijzen dat piloten hun instrumenten scherp in de gaten moeten houden tijdens cruciale delen van de vlucht, zoals de landing. Volgens Boeing staat al in de handleiding van de 737-800 dat er met de hand gevlogen moet worden als de hoogtemeter defecten vertoond. KLM ziet vooralsnog geen reden zijn piloten extra instructies te geven. "Iedereen is vanzelf al extra alert", aldus een woordvoerster.

Schadevergoeding
De Nederlandse passagier Henk Heijloo pleit voor een collectief optreden van de slachtoffers bij het afhandelen van de schadeclaim van Turkish Airlines. De maatschappij biedt alle passagiers een vergoeding van 5000 euro. Aan nabestaanden van overledenen is een vergoeding van 10.000 euro toegezegd. Op de website van de door hem opgerichte stichting roept Heijloo de mede-inzittenden op hier voorlopig niet mee akkoord te gaan. 

Zie hier de persverklaring van de Onderzoeksraad van 4 maart 2009

Terug naar boven

 
 

Extra Informatie

  •  
  •  

Het NOVA Archief

Vind en bekijk de reportages die zijn uitgezonden in NOVA in het NOVA-archief.

NOVA Archief