KLM zoekt al jaren partner
17 sep 03
De luchtvaartmaatschappij KLM is al jaren op zoek naar een grote strategische partner in Europa. Het bedrijf heeft onder meer geflirt met British Airways, Alitalia en Swissair. Hieronder volgt een chronologisch overzicht.
1989: KLM vormt een alliantie met de Amerikaanse luchtvaartmaatschappij Northwest
Airlines, de op drie na grootste maatschappij van de Verenigde Staten en van de wereld. De samenwerking kent
aanvankelijk enkele problemen, maar houdt tot op de dag van vandaag stand.
1991: KLM en de Britse maatschappij British Airways hebben vergaande plannen voor een fusie.
Een jaar later komt er een einde aan de onderhandelingen. De eigendomsverhoudingen in de nieuwe combinatie
vormen het belangrijkste struikelblok.
1993: De alliantie tussen Northwest en KLM zorgt ervoor dat een fusie tussen de Nederlandse
maatschappij, Swissair, het Scandinavische SAS en Austrian Airlines niet doorgaat. Vooral Swissair lag dwars.
De Zwitsers eisten dat hun partner Delta Air Lines de Amerikaanse deelnemer in de samenwerking zou
worden.
1997: De Italiaanse luchtvaartmaatschappij Alitalia en KLM worden het eens over
samenwerking. De bedrijven willen al hun activiteiten op het gebied van passagiers en vracht in een
gezamenlijke onderneming uitvoeren. In 2000 breekt KLM de bijna-fusie echter af. Het vliegveld Malpensa bij
Milaan had het knooppunt in de samenwerking moeten worden, maar de ontwikkeling van de luchthaven is ernstig
vertraagd. In 2002 moet KLM Alitalia 150 miljoen euro betalen als boete voor het beëindigen van de
overeenkomst.
2000: Na de mislukking met Alitalia wacht KLM niet lang om wederom rond de tafel te gaan
zitten, ditmaal met British Airways. Uiteindelijk loopt ook dit op niets uit. Het grootste struikelblok zijn
de internationale start- en landingsrechten.
2002: KLM begint gesprekken met British Airways en Air France. Vooral de Franse maatschappij
heeft goede papieren. De gesprekken tussen KLM en Air France bevinden zich inmiddels in een vergevorderd
stadium. Toch moeten de bedrijven nog enkele belangrijke hobbels nemen.
2003: Air France neemt KLM over via een aandelenruil. Hiermee ontstaat de grootste
luchtvaartmaatschappij van Europa. Air France en KLM garanderen dat er geen gedwongen ontslagen zullen vallen
en dat de merknaam KLM voorlopig gehandhaaft blijft.
(Bron: ANP)