Islamitische scholen niet slecht voor integratie
7 okt 03
Het onderwijs op islamitische scholen is nergens in strijd met de beginselen van de democratie. Bovendien
bevorderen de scholen in meer of mindere mate de integratie van hun leerlingen.
Dat blijkt uit een onderzoek van de Inspectie van het Onderwijs, dat minister Van der Hoeven dinsdag naar de
Tweede Kamer heeft gestuurd.
De inspectie heeft tussen april en juli van dit jaar twintig islamitische scholen uitgebreid onderzocht, als
vervolg op een onderzoek uit 2002. De onderzoekers hebben vooral gekeken naar leergebieden waarin mens- en
wereldbeeld een rol spelen, zoals godsdienst en wereldoriëntatie.
Op alle scholen heeft de inspectie vastgesteld dat de inhoud van het godsdienstonderwijs niet in strijd is
met de basiswaarden van de Nederlandse samenleving. Wel is de pedagogisch-didactische kwaliteit van het
godsdienstonderwijs matig. Volgens de inspectie komt dat mogelijk doordat veel leerkrachten die
godsdienstonderwijs geven geen lerarenopleiding hebben gehad.
Dit kwam ook al naar voren uit het onderzoek van vorig jaar. De Islamische-Scholen-Besturen-Organisatie is
bezig met het ontwikkelen van een leermethode voor het islamtische godsdienstonderwijs die toegesneden is op
de Nederlandese context. Hierdoor zal de kwaliteit van het onderwijs verbeteren.
(Bron: ANP)