Prijzenoorlog bij supermarkten uitgebroken
20 okt 03

In navolging van Albert Heijn hebben ook de supermarktketens Super de Boer en C1000 de prijzen verlaagd.
In een memo aan de supermarktmanagers heeft Super de Boer geschreven dat de prijzen van 140 A-merkartikelen
verlaagd worden.
"Met deze prijsverlaging willen wij een groot deel van het prijsongenoegen bij onze consumenten wegnemen",
meldt het moederconcern Laurus. De prijsverlagingen gaan morgen in en worden in de landelijke dagbladen
aangekondigd. Supermarktconcern Edah, ook een dochter van Laurus, kondigde in de zomer al aan dat het de
prijzen gaat aanpassen.
Ook Ahold-dochter Schuitema, C1000, verlaagt morgen de prijzen. Directeur Brouwer van Schuitema wilde nog
niet zeggen hoeveel producten goedkoper gaan worden. "Wij willen dat er een flink prijsverschil blijft
bestaan tussen ons en Albert Heijn."
Afgelopen weekend maakte Albert Heijn bekend dat de supermarkt ongeveer 1250 producten in prijs gaat
verlagen. De prijzen van verschillende artikelen, waaronder een groot aantal A-artikelen, worden met zeven
tot 35 procent verlaagd. Dit is de grootste prijsverlaging die het concern ooit in één dag
heeft doorgevoerd.
Volgens supermarktdeskundige Rutte is het erop of eronder voor Albert Heijn. "De consumenten moeten deze
week terugkomen. Als dat niet gebeurt, dan is er echt een probleem. Dan is de imagoschade inmiddels zo groot
dat er extra stappen nodig zijn." Kleine supermarktfilialen kunnen volgens hem verdwijnen door de
prijzenslag. "Als die het omzetverlies door de verlaging van de prijzen niet kunnen opvangen, houdt het
op."
De supermarkt verloor eerder dit jaar veel klanten aan supermarkten zoals Edah, C1000 en Aldi. Ook de ophef
rondom het salaris van topman Moberg van moederbederijf Ahold heeft Albert Heijn klanten gekost. De
supermarkt is begonnen met de prijsverlaging na klachten van klanten over het hoge prijsniveau.
(Bron: NOS Nieuws)