Persbericht: misstanden in uitvaartwereld
18 okt 04
De uitvaartbranche maakt zich regelmatig schuldig aan het misleiden van nabestaanden en het ophogen van
rekeningen van begrafenis of crematie. Dat blijkt uit onderzoek van NOVA, dat met tientallen personen uit de
uitvaartwereld en nabestaanden sprak. Zo worden er vaak aan nabestaanden geen offertes verstrekt en staan er
extra posten voor niet verleende diensten op de rekening die wel betaald moeten worden. Ook kreeg NOVA inzage
in een lopend justitieel onderzoek waarbij tussenpersonen voor bijna 1 miljoen euro aan premies voor de
uitvaartverzekering hebben verduisterd.
Voorzitter C. Rutten van het Platform Uitvaartwezen Nederland wil een intern onderzoek binnen de
uitvaartbranche. Hij wil laten nagaan of de misstanden structureel zijn. Bij het Platform is daar tot
dusverre niets over bekend. Het Tweede Kamerlid A. Wolfsen (PvdA) wil van minister Donner van Justitie weten
welke signalen er bij het Openbaar Ministerie bekend zijn over fraude en gesjoemel binnen de
uitvaartbranche.
NOVA kreeg de afgelopen maanden tientallen zaken onder ogen waarbij er sprake was fraude, misleiding of
misbruik. Zowel grote als kleine uitvaartondernemers, verspreid over het hele land, maken zich schuldig aan
dubieuze praktijken. Als er 100 plakjes cake worden besteld moeten de nabestaanden ze allemaal afrekenen. De
cake die overblijft wordt doorgeschoven naar de volgende crematie en daar worden de overgebleven plakjes cake
opnieuw op de rekening gezet.
Ook maakte de uitvaartbranche in een aantal gevallen misbruik van de situatie door direct na het overlijden
aan te dringen op een veel te dure uitvaart. Herhaaldelijk staan er onverklaarbare posten op de rekening: een
extra grote kist die niet nodig is, of een extra post voor grafrechten die de verzekering al vergoedt. En in
enkele tientallen gevallen werd er geen prijsopgave gedaan.
Nog een voorbeeld van dubieuze praktijken: een nabestaande: "De begrafenis mocht volgens de polis maximaal
6000 euro kosten. Ik ontdekte dat we maar 3500 euro kwijt waren. Maanden hoorde ik niets, pas toen ik er naar
vroeg kreeg de 2500 euro terug".
Rutten distantieert zich van deze praktijken: "We zullen er bij de branche op aandringen dat de offertes en
rekeningen transparant moeten zijn".
Uit lopend justitieel onderzoek blijkt dat duizenden mensen, met name Surinamers en Antillianen, het
slachtoffer zijn geworden van frauderende tussenpersonen. De premies die ze aan de tussenpersonen betaalden
voor hun uitvaartverzekering kwamen niet bij de verzekeringsmaatschappij terecht. De slachtoffers lopen nu
onverzekerd rond en bijna 1 miljoen aan premiegeld is verdwenen.