Dit is het NOVA-archief. Vind en bekijk de NOVA-reportages, dossiers, en opinie-artikelen.

Defensie dreigt Van den Nieuwenhuyzen met rechter

12 apr 05

Het ministerie van Defensie eist dat Joep van den Nieuwenhuyzen twee oude onderzeeboten onder toezicht laat slopen. Geeft de ondernemer voor 24 april geen gehoor aan deze eis, dan stapt Defensie naar de rechter. Dat heeft het ministerie aan NOVA laten weten.

De onderzeeboten, De Tijgerhaai en De Zwaardvis, werden in 1995 aan Van den Nieuwenhuyzen verkocht. De ondernemer liet de boten verschepen naar Maleisië, zodat ze daar dienst konden doen als opleidingsschip, in afwachting van een mogelijke verkoop van nieuw te bouwen RDM-onderzeeboten aan dat land. De deal ketste in 2002 af, en sindsdien liggen de boten doelloos op een werf in Maleisië. Twee oud-werknemers verklaarden in NOVA dat Van den Nieuwenhuyzen sindsdien de rekeningen van de werf niet meer betaalt. Het nog te betalen bedrag zou zijn opgelopen tot een kleine twee miljoen euro.

Omdat onderzeeboten militaire goederen zijn sprak Defensie met Van den Nieuwenhuyzen af dat als de boten niet verkocht zouden worden, deze dan onder toezicht gesloopt zouden moeten worden. Het contract met de ondernemer liep 31 december 2004 af. Defensie wil Van den Nieuwenhuyzen nu aan de sloopverplichting houden, en wil voor 24 april weten op welke manier hij de sloop zal laten plaatsvinden. Is er voor 24 april geen uitgewerkt sloopplan, dan volgen er gerechtelijke stappen, zo verklaarde Defensie in NOVA.

VVD-kamerlid Hans van Baalen vreest dat de onbetaalde Maleisische rekening bij de Nederlandse Staat terecht komt. "Dat komt dan voor rekening van de belastingbetaler, en dat lijkt me een slechte zaak". Van Baalen verwijt het ministerie van Defensie dat het met de bedrijven van Van den Nieuwenhuyzen in zee is gegaan. "Nederland is te goed van vertrouwen geweest. Je moet alleen met transparante partijen zaken doen, dat is hier niet gebeurd".

Joep van den Nieuwenhuyzen laat in een reactie weten dat er drie potentiële kopers zijn voor de onderzeeboten. Hij bestrijdt dat er een schuld is opgebouwd bij de werf in Maleisië. "Het geld waar de werf recht op heeft wordt betaald als de boten worden verkocht", aldus Van den Nieuwenhuyzen. Ook de eventuele sloop van de onderzeeboten zal geld opleveren, waarmee de werf betaald zou kunnen worden, aldus de ondernemer.

 
 

Extra Informatie

  •  
  •  

Het NOVA Archief

Vind en bekijk de reportages die zijn uitgezonden in NOVA in het NOVA-archief.

NOVA Archief