Controleurs openbaar vervoer onbekend met geweldsinstructie
7 jun 05
Van de controleurs in het openbaar vervoer vindt 60 procent het onduidelijk hoe zij geweld mogen
toepassen. Dat blijkt uit een steekproef van vakbond FNV/Bondgenoten die NOVA vanavond presenteert. 37
procent van de respondenten zegt de laatste maanden aangevallen te zijn door passagiers en 34 procent moest
daarbij ook geweld gebruiken.
Maar Andries van den Berg van FNV/Bondgenoten zegt dat de buitengewoon opsporingsambtenaren (BOA's),
conducteurs en controleurs, "door hun bedrijven niet worden opgeleid in het toepassen van geweld, hoewel er
alleen bij de NS al 12.000 gewelddadige incidenten per jaar zijn". Van den Berg noemt dit "schandalig" en "te
idioot voor woorden".
FNV-kaderlid en conducteur Kees Meeuwsen zegt in NOVA dat er bij de NS geen reglement is waarin conducteurs
kunnen lezen wat zij wel en niet mogen doen als ze worden aangevallen door een passagier. Hetzelfde geldt
voor Connexxion, het grootste bus-vervoersbedrijf van Nederland. Dat wordt in NOVA bevestigd door
Connexxion-controleur Johan Hofland. Hofland zegt dat controleurs die bij Connexxion op de bus beginnen geen
opleiding krijgen in de toepassing van geweld.
Meeuwsen zegt verder: "De minister van justitie heeft in maart 2003 ons als BOA's een geweldsbevoegdheid
gegeven. Maar daar kunnen we pas gebruik van maken als we daar een aparte opleiding voor krijgen, en die is
er niet bij de NS. Dit weet ik toevallig omdat ik het op internet heb opgezocht, want van de NS horen we hier
niets over".
Van de circa 5000 BOA's zijn er 3000 werkzaam als conducteur bij de NS. Volgens NS-woordvoerder John
Krijgsman wordt er nog steeds gepraat over de inhoud van de instructie. NS vindt gebruik van geweld door
conducteurs onwenselijk. "Onze conducteurs zijn niet aangenomen om karatetrappen uit te delen."
De FNV deed de steekproef naar aanleiding van een geweldsincident in Almere, 5 februari dit jaar. Een
controleur van Connexxion legde een nekklem aan bij een zwartrijder die vervolgens buiten bewustzijn raakte.
De controleur wordt door justitie Lelystad
vervolgd . Door dit incident en de harde aanpak van justitie zegt 36 procent van de BOA's nu eerder
mensen die zich misdragen te laten lopen.