Peijs pleit voor verlengde invoegstroken
10 apr 06
Minister Peijs (Verkeer, CDA) neemt op korte termijn een aantal maatregelen om de files te verminderen.
Dat schrijft ze in een brief aan de Tweede Kamer. De minister gaat hiervoor een aantal ideeën uitwerken,
die werden aangedragen door haar ambtenaren na een interne oproep.
Peijs verwacht een gunstig effect van verlengde invoegstroken, waardoor in het bijzonder vrachtwagens
gemakkelijker kunnen invoegen. Iets dergelijks is nodig op de A1 bij Hilversum, schrijft Peijs.
Ook zou in bepaalde gevallen eerder over de vluchtstrook mogen worden gereden om uit te voegen, een aanpak
die in Duitsland al langer gangbaar is. Bruggen moeten niet meer tijdens de spits open gaan, vindt Peijs.
Volgens de minister moet ook in de rijopleiding meer aandacht worden besteed aan het rijden in files.
Daarnaast komen er 25 verkeersdeskundigen die de lagere overheden moeten helpen om verkeerslichten zo in te
stellen dat er meer groene golf-zones op doorgaande wegen komen.
Bij de brief is ook de nieuwste filemonitor over
2005 gevoegd. Daaruit blijkt dat filezwaarte vorig jaar (lengte maal de duur van de files) met een
procent is toegenomen. De oorzaak ligt in het slechte weer en het toegenomen verkeersaanbod. In de top vijf
van files staat het traject tussen Delft-Zuid en Rotterdam (A13) op de eerste plaats en de A10 van Westpoort
naar de Coentunnel nummer twee.
Bij de maatregelen voor de meer lange termijn zoekt Peijs het vooral in sneller afhandelen van ongevallen of
het voorkomen daarvan. Ze wil de inbouw van electronische antikantelsystemen in vrachtwagens bevorderen.
Blikschades moeten niet langer op de vluchtstrook, maar onderaan de afrit of op een parkeerplaats worden
afgehandeld. Verder wil ze vaker het openbaar vervoer inschakelen op 'filegevoelige' trajecten.
(Bron: NRC Handelsblad)