'Peijs negeert goedkopere spoorvariant naar noorden'
1 jun 06
Minister Karla Peijs van Verkeer negeert ten onrechte een goedkoper alternatief voor een snelle spoorverbinding tussen de Randstad en het noorden van Nederland. Dat vindt commercieel directeur Bert Meerstadt van de Nederlandse Spoorwegen.
Hij noemt het opmerkelijk dat de minister steevast voorbij gaat aan de nuances van het NoordLink-plan van
de NS. Meerstadt stelt dat er diverse goedkopere varianten mogelijk zijn in dit alternatief voor de
Zuiderzeelijn. Voor die omstreden treinverbinding heeft het kabinet ruim 2,7 miljard euro gereserveerd. Later
vandaag debatteert de Tweede Kamer met minister Peijs over dit onderwerp.
"De goedkoopste variant kost 1,5 miljard euro, de duurste 2,7 miljard", aldus Meerstadt. "Dat laatste bedrag
komt overeen met het bedrag dat al is gereserveerd. De meest rendabele oplossing kan echter voor veel minder
geld worden gerealiseerd. Een investering van 1,5 tot 2 miljard euro levert al een tijdwinst op van 25
minuten op het traject Schiphol-Groningen."
De NS-directeur vindt het vreemd dat Peijs de voordelige varianten van NoordLink altijd buiten beschouwing
laat in debatten met de Tweede Kamer. "Ons plan is eigenlijk een menukaart. De overheid kan zorgvuldig kiezen
wat ze wel en wat ze niet wil hebben. Je kunt kiezen voor een sober, goedkoop menu, maar ook voor een menu
met alles erop en eraan."
Het duurste menu levert nog eens 5 minuten tijdwinst op. Dat kan door spoorverbeteringen bij Meppel en bij
Hoogeveen. Deze variant omvat ook nog vrije busbanen tussen Sneek en Heerenveen en tussen Drachten en
Heerenveen. Meerstadt: "Als er voldoende vraag ontstaat, zijn die busbanen weer eenvoudig op te waarderen tot
lightrail".
Meerstadt stelt verder dat het mogelijk is om de HSL-treinen tussen Parijs en Amsterdam vanaf 2010 tegen
marginale kosten een paar keer per dag te laten doorrijden tot Groningen en/of Leeuwarden. "Dan heeft het
noorden ook HSL-allure."
Hoe dan ook is het volgens hem van groot belang dat de spoorcapaciteit tussen Amsterdam en Almere wordt
uitgebreid langs de snelweg A1. Daarnaast moet er een aquaduct komen onder de Vecht en een stukje nieuw spoor
ten noorden van de huidige lijn. Daardoor wordt het spoorknooppunt Weesp omzeild. "Daardoor kunnen we op
termijn een verdubbeling of zelfs een verdrievoudiging van het aantal reizigers bereiken tussen Flevoland en
Amsterdam", aldus Meerstadt. "Het noorden profiteert ook, want de reistijd vermindert fors door deze
ingreep."
Meerstadt ziet ook nog een ander belangrijk voordeel. "Deze oplossing schaadt het landschap nauwelijks, het
Naardermeer blijft gespaard. Natuurorganisaties zijn dan ook erg enthousiast over dit plan." De NS-directeur
stelt dat er eigenlijk geen serieus alternatief is voor 'zijn' plan. "Een echte hogesnelheidslijn kost vijf
tot tien miljard euro. Als je daarvoor kiest, ben je megalomaan aan de gang."
(Bron: ANP)