Kamer wil nieuw onderzoek snel spoor noorden
1 jun 06
Een meerderheid in de Tweede Kamer van CDA, VVD, PvdA en SP wil extra onderzoek naar nut en noodzaak van een snelle spoorverbinding naar het noorden. Dat bleek donderdag bij het debat in de Kamer over het besluit van het kabinet, een maand geleden, om de
"Wij zijn niet echt overtuigd van het ontbreken van nut en noodzaak van de aanleg van de lijn", zei
CDA-fractiewoordvoerder Eddy van Hijum. Hij bepleitte geen uitvoerig nieuw onderzoek, maar een analyse van de
in een eerder stadium verrichtte rapportages.
Zo'n analyse is volgens de CDA'er noodzakelijk om het debat zorgvuldig te kunnen voeren. "We willen geen
nieuwe rapportenoorlog, daar zit niemand op te wachten", zei Van Hijum. VVD-collega Pieter Hofstra viel Van
Hijum bij, om uiterlijk september of oktober een definitief besluit over het lot van de ZZL te kunnen nemen.
De PvdA wil de snelle nieuwe spoorlijn via Flevoland, Heerenveen en Drachten ook nog niet afschrijven. "We
gaan voor de hogesnelheidstrein", aldus Sharon Dijksma.
Volgens het CDA kan de nieuwe spoorlijn de economie in het noorden versterken. "Dat is niet zonde van het
geld. Infrastructurele versterkingen verdampen niet op termijn." De ruim 2,7 miljard euro, die het kabinet
voor een ZZL opzij heeft staan, moet daarom vooralsnog niet aangetast worden, aldus Van Hijum.
Hofstra wil een studie naar een hogesnelheidstrein (HST), een variant die het noorden bepleit die met een
snelheid van 250 kilometer per uur de huidige reistijd tussen Groningen en Schiphol met 63 minuten kan
bekorten.
De PvdA is voorzichtig positief over een HST, maar wil nog niet definitief ja zeggen. "Een versoberde HST
moet een echte kans krijgen", meent Dijksma. Nader onderzoek is volgens de grootste oppositiepartij nodig.
Dijksma oordeelt positief over een HST, "totdat het tegendeel bewezen is".
Het kabinet, dat met vier bewindslieden het debat bijwoont, kreeg volle steun van de kleinste coalitiepartij
D66 en de LPF om op een andere manier het noorden te steunen, en af te zien van snel spoor. "De ZZL stopt
niet in Groningen, maar in Den Haag", aldus LPF'er Max Hermans. De maatschappelijke kosten wegen volgens hem
niet op tegen de baten.
(Bron: ANP)