WK-column - De Ster
23 jun 06
Redacteuren van NOVA schrijven beurtelings een column over het WK 2006. 'De Ster' is de vijfde in de serie.
Op het gezicht van Guus Hiddink staat niks meer te lezen. Zijn blik is leeg. De gevierde coach is de
ontreddering voorbij. Hij staat met een bus vol Australische spelers voor een gesloten stadionhek in
Stuttgart.
Hij mag niet naar binnen en kan dus niet trainen. De organisatie draaide het hek op slot omdat Hiddink voor
het vervoer van ballen en ander trainingsmateriaal een busje van een Duits automerk heeft gehuurd. De spelers
mogen naar binnen maar het busje met ballen moet buiten blijven. De portier van het stadion zegt dat hij er
ook niks aan kan doen maar dat de afdeling Marketing van de FIFA hem heeft bevolen alleen voertuigen van een niet nader te noemen
Japans merk door te laten. Omdat die Japanners meebetalen aan de wereldkampioenschappen. En het Duitse
automerk niet. Het gebeurde gisteren.
En dat terwijl
de auto met de ster de kurk is waar Stuttgart op drijft. De
strenge portier had Hiddink moeten omarmen omdat hij zo lief is, de plaatselijke economie te steunen in
plaats van naar de bevelen van een marketing-manager te luisteren. Gelukkig kwam er na een tijdje een
hoge chef van het stadion die inzag hoe ridicuul de situatie was. De poort ging open en Hiddink kon
alsnog met zijn spelers trainen.
Een nieuw soort dictatuur waart rond in Duitsland, dat vinden althans veel Duitsers. De FIFA regeert in de
steden die zijn aangewezen als voetbalstad.
De organisator van het wereldkampioenschap probeerde voor aanvang van het voetbalcircus het alleenrecht te
claimen op de woorden World Cup.
Een Berlijnse rechter stak daar een stokje voor. Hij had onmiddellijk de
bevolking achter zich. De bewoners van de voetbalsteden hadden toch al het gevoel dat de FIFA de
stadionkaartjes exclusief verdeelde onder zakenlui en voetbalbonzen. Nu ze ook nog probeerden het alleenrecht
op de wereld te claimen, was de maat vol.
Tülin Duman
Inmiddels slaat de middenstand munt uit de verkoop van FIFA-vrije fanartikelen. Vraag niet hoe het haar is
gelukt maar de drukst bezochte souvenirshop in de Berlijnse wijk Kreuzberg is in handen van
Tülin
Duman. Haar winkeltje puilt uit van de opgestapelde WK-prullaria, variërend van een t-shirt
met ''I love the World Cup'' erop tot een Berlijns beertje met een voetbal tussen zijn voorpootjes. Nergens
in de winkel van Tülin is het FIFA-logo te zien.
Ook succesvol zijn de plaatsen waar je FIFA-vrije informatie kan krijgen. Berlijnse studenten hebben bureautjes ingericht waar de voetbalsupporter
terecht kan als hij wil weten waar hij kan slapen, eten of naar een wedstrijd kan kijken op een groot scherm.
Allemaal zonder het FIFA-stempel. En daarom erg populair.
Dat zou wel eens de reden kunnen zijn dat het Duitse automerk geen sponsor wilde zijn van het WK. Als
niet-sponsor maken ze zich onsterfelijk. Daar kan geen reclamecampagne tegenop. De ster op het hoofdkantoor
naast het voetbalstadion in Stuttgart straalt van trots.
Dieuwke van Ooij is redacteur van NOVA