Twaalf passagiers teruggekeerd vliegtuig aangehouden
23 aug 06
De marechaussee op Schiphol heeft woensdag twaalf passagiers van een teruggekeerd vliegtuig van de Amerikaanse luchtvaartmaatschappij Northwest Airlines aangehouden.
Dat is gebeurd op aanwijzing van de bemanning van het toestel. De twaalf zijn in verzekering gesteld, aldus
een woordvoerder van de marechaussee. Omdat het onderzoek nog loopt, kon hij geen mededelingen doen over wat
zich tijdens de vlucht heeft afgespeeld.
Ook wilde hij nog niet zeggen op welke grond de twaalf zijn aangehouden. De bemanning is inmiddels over het
incident gehoord. Het toestel keerde aan het einde van de ochtend kort na het opstijgen onder begeleiding van
twee F-16's terug naar Schiphol. Dat gebeurde op verzoek van de piloot, die aangaf om redenen van veiligheid
terug naar de Nederlandse luchthaven te willen vliegen.
Northwest Airlines liet weten dat een aantal passagiers zich verdacht gedroeg. De piloot nam boven Duitsland
contact op met de luchtverkeersleiding met het verzoek te mogen terugkeren naar Schiphol. Op de terugweg naar
Schiphol heeft het toestel boven het IJsselmeer kerosine geloosd, om het goede landingsgewicht te krijgen,
aldus een woordvoerster van de luchtverkeersleiding.
Aan boord van vlucht 42, een DC10, bevonden zich 149 passagiers. Het toestel was op weg naar Mumbai in India.
De reizigers zijn ondergebracht in hotels in de omgeving van Schiphol. Northwest hoopt de vlucht donderdag
alsnog te kunnen uitvoeren.
De twee F-16's die het toestel van Northwest Airlines terug naar Schiphol begeleidden, moesten van de
verkeersleiding afstand houden. Dat blijkt uit opnames van de cockpitgesprekken die op internet circuleren.
De piloten van de F-16's kregen van gevechtsleidingcentrum Bandbox, gevestigd op de Veluwe bij Nieuw
Milligen, te horen dat ze minimaal vijf mijl afstand van het passagiersvliegtuig moesten bewaren. Doorgaans
vliegen de F-16's bij een onderschepping direct naast het onderschepte vliegtuig. De vliegers geven dan de
uiterlijke kenmerken van het toestel door aan de gevechtsleiding.
De twee F-16's kwamen van de vliegbasis Leeuwarden. De F-16's behoren tot de Quick Reaction Alert (QRA), de
luchtmachteenheid die dag en nacht paraat is voor de bescherming van het luchtruim. De vliegbasis kan na een
oproep binnen enkele minuten een aantal F-16's in de lucht brengen. Wat in dit geval de aanleiding was om in
te grijpen, wilde een woordvoerder van de Koninklijke Luchtmacht niet zeggen.
Ook de gesprekken tussen de bemanning van het Northwest-vliegtuig en de verkeersleiding zijn op internet te
horen. De piloot van het passagiersvliegtuig zei onder meer dat hij bij de landing geen assistentie van de
brandweer nodig had.
De marechaussee heeft de Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding (NCTb) over het incident
geïnformeerd. Voor de NCTb is de situatie op dit moment geen aanleiding om extra veiligheidsmaatregelen
te nemen, aldus de woordvoerder van de terreurcoördinator.
De beveiliging van luchthavens wereldwijd is de laatste tijd aangescherpt. Dat is gebeurd, nadat de Britse
politie had voorkomen dat enkele vliegtuigen boven de Atlantische Oceaan zouden worden opgeblazen. Overigens
hebben de passagiers op de luchthaven zelf woensdag niets van het incident gemerkt. Ook was er geen extra
beveiliging op Schiphol te zien.
(Bron: ANP)