YouTube van garage-idee tot miljardenbedrijf
10 okt 06
Nog maar anderhalf jaar geleden zochten twee Amerikanen naar een manier om homevideo's met anderen te delen.
Na een etentje wilden Chad Hurley en Steve Chen beelden van de gerechten en de gezelligheid aan hun vrienden
laten zien. De twee bedachten een nieuw concept voor het kijken naar videomateriaal via internet. Ze richtten
in Hurley's garage het bedrijf YouTube op. Daarna ging het snel.
Maandag betaalde internetreus Google 1,65 miljard dollar voor YouTube. Google betaalt zoveel voor de
videowebsite, omdat het bedrijf verwacht dat het internet de televisie op den duur voorbij streeft als medium
waarmee men naar beeldmateriaal kijkt.
Op de website van YouTube kunnen mensen hun eigen videofragment achterlaten en delen met andere kijkers. Ook
zijn er veel televisieseries en muziekclips te vinden. Maandelijks bezoeken alleen al in de Verenigde Staten
34 miljoen mensen de website van YouTube. Dat is meer dan menig televisiestation in dezelfde periode aan
kijkers weet te trekken.
Dagelijks komen er rond de 65.000 nieuwe filmpjes en mediaclips bij op de site. Hurley, bestuursvoorzitter
van YouTube, ziet een trend waarbij de kijkers controle willen hebben over wat ze zien en wanneer ze het
zien. De deal van maandag tussen Google en YouTube laat volgens analisten zien hoe snel deze nieuwe markt
zich ontwikkelt en hoe dominant het kijken naar videomateriaal via internet kan worden.
Eind vorig jaar werd de markt waarin YouTube actief is voor 85 procent gedomineerd door internetbedrijf
Yahoo. Dit jaar is Yahoo's marktaandeel gekrompen tot minder dan 6 procent. YouTube heeft inmiddels bijna de
helft van de markt in handen. Google Video is de op een na grootste aanbieder met 11 procent.
Om YouTube van de grond te krijgen, gingen Hurley en Chad in zee met investerings-maatschappij Sequia
Capital. Ze kregen 3,3 miljoen dollar in ruil voor een aanzienlijk belang in de onderneming. Voor de
officiële lancering in december 2005 verruilden beide heren de garage voor een kantoor boven een
pizzeria. Het gebouw werd behalve door de 63 werknemers van YouTube ook bevolkt door een paar ratten. Deze
zijn geheel in stijl met YouTube inmiddels gemeengoed. Ze werden gefilmd door een personeelslid, dat de
opname vervolgens op de site zette.
Grootste punt van kritiek, iets wat juist ontwikkeling van het bedrijf bespoedigde, was dat mensen zonder de
auteursrechten te respecteren afleveringen van series en muziekclips op YouTube zetten. Ook zijn
adverteerders nog wat huiverig dat hun bedrijfsnaam vlak voor een clip in beeld komt waarop huis, tuin en
keukencapriolen worden vertoond, of erger.
Bedrijven en adverteerders blijven echter komen en overnames zoals tussen beide internet-ondernemingen
maandag zullen zich volgens analisten blijven voordoen. Onderzoeksbedrijven hebben geraamd dat tegen 2010
websites als YouTube inkomsten meer dan 850 miljoen dollar per jaar genereren.
(ANP)