Dit is het NOVA-archief. Vind en bekijk de NOVA-reportages, dossiers, en opinie-artikelen.

Nieuwe gratis krant wil voorzichtig van start

22 jan 07

Zonder een grote hype, dure reclamecampagnes en zelfs zonder persberichten betreedt dinsdag de nieuwe gratis krant De Pers de krantenmarkt.

Uitgever Cornelis van den Berg koos bewust voor een relatief geruisloze introductie, omdat hij vindt dat een gratis krant zichzelf moet verkopen. "Wij hebben niet het gevoel dat we vanaf dag één de markt gaan overdonderen, we doen het rustig aan."

Na het bescheiden begin met een oplage van 250.000 exemplaren moet De Pers in zijn ogen aan een enorme opmars beginnen. De uitgever wil aan het einde van het jaar per werkdag 800.000 exemplaren verspreiden. Als dat lukt, zou de gratis "kwaliteitskrant" de grootste krant van Nederland zijn.

De Pers is, na Metro en Spits!, het derde gratis dagblad dat in Nederland wordt verspreid. Van den Bergs filosofie, die van het blad een succesformule moet maken, is gebaseerd op de redactie. Hij wil dat zijn journalisten een optimistische krant gaan maken. Persbureaukopij moet zeker niet de boventoon voeren.

"De journalisten moeten veel naar buiten, op zoek naar 'eigen' nieuws", aldus Van den Berg. "Ze zullen kiezen voor onderwerpen die bij ons enthousiasme aansluiten en/of in de toekomst relevant zijn. Daarnaast zullen we veel aandacht besteden aan het afwijkende, het rare. De Pers moet intelligent geschreven zijn, lichtvoetig en 'to the point'. Onze slogan is 'gratis, maar niet goedkoop'. Al met al ligt er voor ons een stevige uitdaging."

De uitgever wil zijn lezers niet te veel dagelijkse columns voorschotelen. Maar voor de plekken in de krant die daar wel voor zijn gereserveerd heeft hij mensen als Hans Wiegel, Henk Westbroek, Fons de Poel en Floris Jan Bovelander aangetrokken.

Bestaande gratis kranten worden vooral verspreid op plaatsen waar klanten van het openbaar vervoer zich ophouden. Van den Berg wil zijn kwaliteitskrant ook op andere plekken aanbieden. "Onze oplage zal voor 30 procent via treinstations worden verspreid. We hebben daar al onze eigen groene bakken neergezet. Maar daarnaast zullen we De Pers ook verspreiden via kantoren, winkelketens, tankstations, gewoon op straat en in cafés. Ook op dit vlak geldt dat we rustig beginnen en het aantal verspreidingspunten langzaam zullen uitbouwen. Hetzelfde geldt voor het aantal advertenties in De Pers."

(Bron: ANP)

 
 

Extra Informatie

  •  
  •  

Het NOVA Archief

Vind en bekijk de reportages die zijn uitgezonden in NOVA in het NOVA-archief.

NOVA Archief