Nieuwe gratis krant wil voorzichtig van start
22 jan 07
Zonder een grote hype, dure reclamecampagnes en zelfs zonder persberichten betreedt dinsdag de nieuwe gratis krant De Pers de krantenmarkt.
Uitgever Cornelis van den Berg koos bewust voor een relatief geruisloze introductie, omdat hij vindt dat
een gratis krant zichzelf moet verkopen. "Wij hebben niet het gevoel dat we vanaf dag één de
markt gaan overdonderen, we doen het rustig aan."
Na het bescheiden begin met een oplage van 250.000 exemplaren moet De Pers in zijn ogen aan een enorme opmars
beginnen. De uitgever wil aan het einde van het jaar per werkdag 800.000 exemplaren verspreiden. Als dat
lukt, zou de gratis "kwaliteitskrant" de grootste krant van Nederland zijn.
De Pers is, na Metro en Spits!, het derde gratis dagblad dat in Nederland wordt verspreid. Van den Bergs
filosofie, die van het blad een succesformule moet maken, is gebaseerd op de redactie. Hij wil dat zijn
journalisten een optimistische krant gaan maken. Persbureaukopij moet zeker niet de boventoon voeren.
"De journalisten moeten veel naar buiten, op zoek naar 'eigen' nieuws", aldus Van den Berg. "Ze zullen
kiezen voor onderwerpen die bij ons enthousiasme aansluiten en/of in de toekomst relevant zijn. Daarnaast
zullen we veel aandacht besteden aan het afwijkende, het rare. De Pers moet intelligent geschreven zijn,
lichtvoetig en 'to the point'. Onze slogan is 'gratis, maar niet goedkoop'. Al met al ligt er voor ons een
stevige uitdaging."
De uitgever wil zijn lezers niet te veel dagelijkse columns voorschotelen. Maar voor de plekken in de krant
die daar wel voor zijn gereserveerd heeft hij mensen als Hans Wiegel, Henk Westbroek, Fons de Poel en Floris
Jan Bovelander aangetrokken.
Bestaande gratis kranten worden vooral verspreid op plaatsen waar klanten van het openbaar vervoer zich
ophouden. Van den Berg wil zijn kwaliteitskrant ook op andere plekken aanbieden. "Onze oplage zal voor 30
procent via treinstations worden verspreid. We hebben daar al onze eigen groene bakken neergezet. Maar
daarnaast zullen we De Pers ook verspreiden via kantoren, winkelketens, tankstations, gewoon op straat en in
cafés. Ook op dit vlak geldt dat we rustig beginnen en het aantal verspreidingspunten langzaam zullen
uitbouwen. Hetzelfde geldt voor het aantal advertenties in De Pers."
(Bron: ANP)