Vervoerders kritisch over regeerakkoord
7 feb 07
De belangenorganisaties van vervoerders EVO en TLN hebben woensdag kritisch gereageerd op het regeerakkoord. "De aandacht voor infrastructuur is zwaar onvoldoende", meent voorzitter Mich van der Harst van TLN.
"Het kabinet wil jaarlijks 50 miljoen euro extra investeren voor meer wegen. Dat bedrag is veel te laag
als je kijkt naar de groei van de economie en het verkeer. Voor 50 miljoen euro leg je niet meer dan 5
kilometer snelweg aan." Volgens Van der Harst is een extra investering van 750 miljoen tot 1 miljard euro per
jaar nodig om de mobiliteit in Nederland te verbeteren.
De organisatie is mordicus tegen het verhogen van de dieselaccijns. Van der Harst: "Het kabinet wil
milieuheffingen op brandstoffen invoeren en wij vrezen dat dat in de praktijk neer zal komen op nóg
hogere dieselprijzen."
TLN is wel enthousiast over de keuze voor het snel invoeren van de kilometerheffing. "We hopen dat dat gaat
gebeuren volgens de randvoorwaarden van het plan-Nouwen", aldus Van der Harst.
Beide belangenorganisaties zijn sceptisch over de mogelijkheden om de kilometerheffing de komende vier jaar
in te voeren. Van der Harst: "Ik zit in commissies die hierover praten en invoering voor 2012 is technisch
niet haalbaar. Kennelijk beschikt het nieuwe kabinet over contacten met hogere machten."
TLN vindt dat de kilometerheffing tegelijk moet worden ingevoerd voor alle voertuigen en dat de opbrengsten
helemaal ten goede moeten komen van de (snel)wegen.
EVO stelt echter dat het juist essentieel is om het vrachtverkeer vrij te stellen van een heffing naar tijd
en plaats. "Het aantal vracht- en bestelauto's vermindert niet door een hogere heffing tijdens de spits",
stelt EVO met een verwijzing naar de situatie in Londen, waar in 2003 een heffing werd ingevoerd voor alle
voertuigen die het centrum betreden.
Het aantal personenauto's dat de stad London binnen komt, verminderde volgens EVO drastisch, van circa
200.000 naar 120.000. "Het aantal vracht- en bestelauto's is daarentegen vrijwel gelijk gebleven. Dat is
logisch, want de consument is niet minder gaan kopen en dus moet hetzelfde aantal goederen Londen in."
(Bron: ANP)