Dit is het NOVA-archief. Vind en bekijk de NOVA-reportages, dossiers, en opinie-artikelen.

Vervoerders kritisch over regeerakkoord

7 feb 07

De belangenorganisaties van vervoerders EVO en TLN hebben woensdag kritisch gereageerd op het regeerakkoord. "De aandacht voor infrastructuur is zwaar onvoldoende", meent voorzitter Mich van der Harst van TLN.

"Het kabinet wil jaarlijks 50 miljoen euro extra investeren voor meer wegen. Dat bedrag is veel te laag als je kijkt naar de groei van de economie en het verkeer. Voor 50 miljoen euro leg je niet meer dan 5 kilometer snelweg aan." Volgens Van der Harst is een extra investering van 750 miljoen tot 1 miljard euro per jaar nodig om de mobiliteit in Nederland te verbeteren.

De organisatie is mordicus tegen het verhogen van de dieselaccijns. Van der Harst: "Het kabinet wil milieuheffingen op brandstoffen invoeren en wij vrezen dat dat in de praktijk neer zal komen op nóg hogere dieselprijzen."

TLN is wel enthousiast over de keuze voor het snel invoeren van de kilometerheffing. "We hopen dat dat gaat gebeuren volgens de randvoorwaarden van het plan-Nouwen", aldus Van der Harst.

Beide belangenorganisaties zijn sceptisch over de mogelijkheden om de kilometerheffing de komende vier jaar in te voeren. Van der Harst: "Ik zit in commissies die hierover praten en invoering voor 2012 is technisch niet haalbaar. Kennelijk beschikt het nieuwe kabinet over contacten met hogere machten."

TLN vindt dat de kilometerheffing tegelijk moet worden ingevoerd voor alle voertuigen en dat de opbrengsten helemaal ten goede moeten komen van de (snel)wegen.

EVO stelt echter dat het juist essentieel is om het vrachtverkeer vrij te stellen van een heffing naar tijd en plaats. "Het aantal vracht- en bestelauto's vermindert niet door een hogere heffing tijdens de spits", stelt EVO met een verwijzing naar de situatie in Londen, waar in 2003 een heffing werd ingevoerd voor alle voertuigen die het centrum betreden.

Het aantal personenauto's dat de stad London binnen komt, verminderde volgens EVO drastisch, van circa 200.000 naar 120.000. "Het aantal vracht- en bestelauto's is daarentegen vrijwel gelijk gebleven. Dat is logisch, want de consument is niet minder gaan kopen en dus moet hetzelfde aantal goederen Londen in."

(Bron: ANP)

 
 

Extra Informatie

  •  
  •  

Het NOVA Archief

Vind en bekijk de reportages die zijn uitgezonden in NOVA in het NOVA-archief.

NOVA Archief