Rij-instructie tegen angst voor de tunnel
9 mei 07
In de verkeerstunnel onder de Westerschelde blijkt menigeen zich niet prettig te voelen. Daar wil de exploitant iets aan doen.
De NV Westerscheldetunnel, de exploitant van de langste verkeerstunnel van Nederland (6,6 kilometer),
trekt ten strijde tegen een gevreesd fenomeen: tunnelangst. Uit een onderzoek blijkt dat veel 'klanten' zich
onprettig en onveilig voelen tijdens het tunnelritje, dat 4,50 euro kost. Onder hen zijn opmerkelijk veel
vrouwen. 'Zij hebben relatief meer last dan mannen van een onprettig gevoel tijdens de tunnelrit en zij
waarderen de tunnel dan ook lager', aldus het bedrijf.
Ze voelen zich opgesloten, vragen zich af wat ze moeten doen als ze in de tunnel pech krijgen of zonder
benzine komen te staan, en maken zich zorgen over een brand of water in de tunnel of over een terroristische
aanslag. De Westerscheldetunnel is niet alleen lang, maar heeft ook een helling van 4,5 procent. Het diepste
punt ligt 60 meter onder de waterspiegel. De tunnel heeft geen vluchtstrook en maakt halverwege een lichte
bocht.
De klant is koning, vindt het bedrijf, en moet dus beter worden voorgelicht over de veiligheid onder het
water. 'Dat begint al bij de rijlessen', meent woordvoerder De Moor. Daarom worden aan alle 150
rijschoolhouders in Zeeland tien gratis passages aangeboden. De Westerscheldetunnel pleit er al langer voor
om tunnelrijden op te nemen in het rij-examen.
Daarnaast biedt het bedrijf in mei en juni ook aan automobilisten mét rijbewijs en tunnelangst een
gratis rijles onder de Westerschelde aan, met een gespecialiseerde rij-instructeur. Volgens De Moor hebben
zich al kandidaten gemeld. In juni wordt een speciale vrouwendag georganiseerd. Onder het motto 'Ervaar de
Westerscheldetunnel' wordt onderricht gegeven over veiligheid tijdens de passage, maar ook over het vraagstuk
'hoe verwissel ik een band'.
Er zijn ook maatregelen genomen om de 'beleving van veiligheid' te vergroten. Zo zijn om de kilometer borden
geplaatst waarop te lezen valt hoe ver de bestuurder nog verwijderd is van het eind van de tunnel. En, minder
leuk misschien voor sommigen, er is permanente trajectcontrole ingesteld in de tunnel, waar een
snelheidslimiet geldt van 100 kilometer per uur.
(Bron: de Volkskrant/Peter de Graaf)