Portret John de Mol
26 jun 07
Deals maken zit mediaondernemer John de Mol (Den Haag, 24 april 1955) in het bloed.
In zijn jeugd wilde De Mol profvoetballer worden, maar toen hij doorkreeg dat dat niet ging lukken,
verkoos hij een baantje in het bedrijf van zijn vader, die directeur was van Radio Noordzee. Op 23-jarige
leeftijd werd hij freelance-televisieproducent en na enkele jaren kreeg hij succes met de Showbizzquiz van
Ron Brandsteder. Later volgt Medisch Centrum West, een TROS-soap die Nederland elke week aan de buis
gekluisterd hield.
Zijn bedrijf John de Mol Producties begon in 1979 en was de eerste jaren financieel gezien geen succes. Een
deal met Sky Channel bood soelaas. Zus Linda de Mol presenteerde daar enige tijd The DJ Cat Show, een
Engelstalig muziekprogramma dat ze presenteert met een pluchen kat.
De opkomst van commerciële televisie in Nederland (1989) was een zegen voor De Mol. Voor de diverse
zenders maakte hij vele commerciële producties. Joop van den Ende deed hetzelfde met zijn bedrijf (Joop
van den Ende TV Producties). Beide concurrenten sloten in 1994 een overeenkomst. Het productiebedrijf Endemol
was geboren. Deze firma schopte het tot een van de meest toonaangevende tv-bedrijven van Europa.
De grote klapper maakte Endemol in 1999. Het bedrijf kwam op Veronica met het realityprogramma Big
Brother. In Nederland werd het een hit, en met de ondernemersgeest van De Mol kreeg de show overal ter wereld
eigen edities. Die werden ook succesvol, waarmee
vooral De Mol het realitygenre op de kaart zette. De deuren van Engelse en Amerikaanse tv-zenders gingen
vervolgens voor hem open. Dit lokte potentiële kopers van Endemol uit om een bod op de firma te doen.
Het Spaanse telecombedrijf Telefonica trok in 2000 uiteindelijk aan het langste eind. Op het hoogtepunt van
de internethype betaalden de Spanjaarden 5,5 miljard voor Endemol.
Eerst Van den Ende en later De Mol trokken zich terug uit de onderneming. John de Mol begont een
privébedrijf onder de naam Talpa Capital. Talpa is Latijn voor 'mol'. De vermogende ondernemer is geen
type om achter de geraniums te gaan zitten. Als tv-producent was hij steeds afhankelijk van tv-zenders die al
dan niet bereid waren zijn shows uit te zenden. Daarom besloot hij zelf een familiebrede amusementszender te
beginnen. Nadat hij in de jaren '90 zijn sportzender Sport7 zag mislukken, bleef dit altijd nog een wens van
hem om een goed lopend
tv-station te bezitten.
Zijn nieuwe station doopte hij Talpa, nadat hij het aanvankelijk Tien had willen noemen. Dat mocht niet van
de rechter, omdat SBS die naam bezat. Talpa ging in augustus 2005 van start met als belangrijkste troef de
uitzendrechten van de samenvattingen van de eredivisie. Het begin was hoopgevend, maar in de maanden die
volgden bleek het publiek de zender slechts voor een paar programma's op te zoeken. Ook het omdopen van de
zender in Tien (december 2006) kon het tij niet echt keren. De zender kampte met een poenerig imago en
slaagde er niet in echt vernieuwende programma's te maken waardoor de kijkers Tien niet opzochten. Velen
hebben Tien op een ongunstige plaats op hun afstandsbediening staan.
Aanvankelijk zei de Tien-leiding te werken aan het opzetten van een tweede zender. Eind 2006 en begin 2007
werd echter duidelijk dat De Mol met diverse partners sprak om zijn zender bij een andere zendergroep onder
te brengen. Ook kocht hij zich in 2007 weer in bij tv-productiebedrijf Endemol. Opnieuw probeert hij met
zijn ondernemingsgeest een zo gunstig
mogelijke aftocht uit het tv-project Tien te bewerkstelligen, al zal het hem steken dat hij er weer niet in
slaagde om een succesvol tv-station neer te zetten.
(Bron: ANP)