Ministerie gaat internetfraude keihard aanpakken
23 feb 05
Minister Brinkhorst gaat de telecomwet aanpassen om de consument beter te beschermen tegen internetfraude door de zogenoemde autodialers.
Duizenden consumenten worden op dit moment gedupeerd door 'autodialers': malafide programma's die de
ongemerkt de pc binnenkomen en uit zichzelf dure betaalnummers bellen. De gebruiker wordt zo op torenhoge
kosten gejaagd.
Volgens KPN zijn de klachten vooral de laatste weken toegenomen; het telecombedrijf spreekt van honderd tot
tweehonderd klachten per week. Daarnaast belt KPN zelf een soortgelijk aantal klanten die zelf niet in de
gaten hebben dat hun telefoonrekening is opgelopen.
Internetgebruikers zijn op dit moment onvoldoende beschermd tegen autodialers. Ze betalen alleen wel de
rekening, want geen instantie kan er op dit moment iets aan doen. Minister Brinkhorst constateerde vorig jaar
dat de huidige zelfregulering van telecombedrijven mislukt is. Hij heeft besloten de Telecomwet aan te
passen.
Zo kan in de toekomst de geldstroom tussen de telefonieaanbieder en de mogelijk malafide aanbieder van de
informatiedienst tot nader order bevroren worden wanneer misleiding optreedt. Verder wordt er een
gebruiksbegrenzing in de wet opgenomen, zodat de gebruiker zelf met de Telecomaanbieder de maximale duur van
een belgesprek kan afspreken.
Bovendien wil Economische Zaken een voorziening waar de burger zijn geld terug kan krijgen als de klacht
gegrond is. Op dit moment is dat niet mogelijk. KPN heeft laten weten graag mee te willen werken aan een
waarborgfonds.