Dit is het NOVA-archief. Vind en bekijk de NOVA-reportages, dossiers, en opinie-artikelen.

Alcohollobby bepaalt aanpak drankmisbruik jongeren

15 dec 06 - Door Judith Pennarts

Kijk of luister naar: Alcohollobby bepaalt aanpak drankmisbruik jongeren

De top van VWS praat over de aanpak van drankmisbruik van jongeren met de top van de drankenindustrie. De alcoholbranche weet zo pijnlijke maatregelen voor de sector effectief te blokkeren.

Dat blijkt uit interne stukken die NOVA in bezit heeft via de Wet Openbaarheid van Bestuur (WOB).

Kamerlid Joël Voordewind (ChristenUnie) over dit informele topoverleg met de branche: "Ze zeggen dat ze alcoholmisbruik willen tegengaan, maar als het pijn doet voor de branche geven ze niet thuis." De ChristenUnie gaat bij de begrotingsbehandeling van VWS na het kerstreces een motie indienen die alcoholreclame moet beperken.

Minster Hoogervorst erkent dat hij niet veel heel bereikt: "Ik mag niet klagen over gebrek aan succes, maar op dit onderwerp heb ik niet kunnen scoren." Hij wijdt dat zelf aan gebrek aan steun van de VVD en het CDA. Hoogervorst wilde een reclameverbod op televisie (overdag tot 21:00 uur 'savonds), de bieraccijns omhoog, en de breezers duurder maken. Inmiddels is de breezer goedkoper geworden en is er in plaats van een reclameverbod een slogan bedacht door de industrie die jongeren van de drank af moet houden.

Heineken meldt tijdens een van de bijeenkomsten met VWS dat de slogan "alcohol onder de 16, nog even niet" slecht scoort bij jongeren. Later wordt de slogan juist als de beste aanbevolen door de branche en overgenomen door de minister. Terwijl de preventie-organisaties tegen zijn. De onderzoekgegevens over deze slogan wil Heineken niet aan NOVA geven.

Volgens minister Hoogervorst heeft dit overleg "echt niet geleid tot verwatering" van zijn beleid. Maar Jeroen Dijsselbloem (PvdA) krijgt toch een ander beeld na lezing van de verslagen: "Hier worden zaken gedaan. Dit is geen vrijblijvend overleg. Het is duidelijk dat we de blauwe ogen van het bedrijfsleven niet zonder meer kunnen vertrouwen. Ze willen niet serieus het alcoholmisbruik onder jongeren aanpakken. Zij zien zelfregulering als manier om overheidsmaatregelen van zich af te houden."

Kamerlid Joël Voordewind (ChristenUnie) vindt dat er een einde moet komen aan dit zogenaamde directeurenoverleg met het de alcoholbranche. "De belangen zijn zodanig uit balans, de industrie bepaalt de agenda, houdt maatregelen en onderzoeken tegen. Dit overleg zou overbodig moeten zijn, afschaffen dus." Volgens Wim van Dalen van de Stichting Alcoholpreventie" praat de commercie zo dus vanaf het begin mee over volksgezondheidsbeleid."

De topmannen van Heineken en Bacardi en de horeca overleggen regelmatig met de topambtenaren van VWS. Het topoverleg is soms op het ministerie, maar ook bij Heineken en Bacardi. De gastheer bepaalt de agenda en schrijft het verslag. Bij dit directeurenoverleg zat de afgelopen jaren maar één vertegenwoordiger uit de preventiehoek, het Nationaal Instituut voor Gezondheidsbevordering en Ziektepreventie, het NIGZ.

Volgens minister Hoogervorst zijn Nederlandse jongeren de zuipschuiten van Europa. Volgende week start een voorlichtingscampagne om ouders te doordringen van het gevaar van drank voor kinderen. Maar het effect van campagnes is beperkt. De afgelopen jaren zijn echte doortastende maatregelen niet genomen. Ondertussen zuipen 12- en 13-jarigen zich verder klem.


 

In dezelfde uitzending

 

Extra Informatie

  •  
  •  

Het NOVA Archief

Vind en bekijk de reportages die zijn uitgezonden in NOVA in het NOVA-archief.

NOVA Archief