Alcohollobby bepaalt aanpak drankmisbruik jongeren
15 dec 06
De top van VWS praat over de aanpak van drankmisbruik van jongeren met de top van de drankenindustrie. De alcoholbranche weet zo pijnlijke maatregelen voor de sector effectief te blokkeren.
Dat blijkt uit interne stukken die NOVA in bezit heeft via de Wet Openbaarheid van Bestuur (WOB).
Kamerlid Joël Voordewind (ChristenUnie) over dit informele topoverleg met de branche: "Ze zeggen dat ze
alcoholmisbruik willen tegengaan, maar als het pijn doet voor de branche geven ze niet thuis." De
ChristenUnie gaat bij de begrotingsbehandeling van VWS na het kerstreces een motie indienen die
alcoholreclame moet beperken.
Minster Hoogervorst erkent dat hij niet veel heel bereikt: "Ik mag niet klagen over gebrek aan succes, maar
op dit onderwerp heb ik niet kunnen scoren." Hij wijdt dat zelf aan gebrek aan steun van de VVD en het CDA.
Hoogervorst wilde een reclameverbod op televisie (overdag tot 21:00 uur 'savonds), de bieraccijns omhoog, en
de breezers duurder maken. Inmiddels is de breezer goedkoper geworden en is er in plaats van een
reclameverbod een slogan bedacht door de industrie die jongeren van de drank af moet houden.
Heineken meldt tijdens een van de bijeenkomsten met VWS dat de slogan "alcohol onder de 16, nog even niet"
slecht scoort bij jongeren. Later wordt de slogan juist als de beste aanbevolen door de branche en
overgenomen door de minister. Terwijl de preventie-organisaties tegen zijn. De onderzoekgegevens over deze
slogan wil Heineken niet aan NOVA geven.
Volgens minister Hoogervorst heeft dit overleg "echt niet geleid tot verwatering" van zijn beleid. Maar
Jeroen Dijsselbloem (PvdA) krijgt toch een ander beeld na lezing van de verslagen: "Hier worden zaken gedaan.
Dit is geen vrijblijvend overleg. Het is duidelijk dat we de blauwe ogen van het bedrijfsleven niet zonder
meer kunnen vertrouwen. Ze willen niet serieus het alcoholmisbruik onder jongeren aanpakken. Zij zien
zelfregulering als manier om overheidsmaatregelen van zich af te houden."
Kamerlid Joël Voordewind (ChristenUnie) vindt dat er een einde moet komen aan dit zogenaamde
directeurenoverleg met het de alcoholbranche. "De belangen zijn zodanig uit balans, de industrie bepaalt de
agenda, houdt maatregelen en onderzoeken tegen. Dit overleg zou overbodig moeten zijn, afschaffen dus."
Volgens Wim van Dalen van de Stichting Alcoholpreventie" praat de commercie zo dus vanaf het begin mee over
volksgezondheidsbeleid."
De topmannen van Heineken en Bacardi en de horeca overleggen regelmatig met de topambtenaren van VWS. Het
topoverleg is soms op het ministerie, maar ook bij Heineken en Bacardi. De gastheer bepaalt de agenda en
schrijft het verslag. Bij dit directeurenoverleg zat de afgelopen jaren maar één
vertegenwoordiger uit de preventiehoek, het Nationaal Instituut voor Gezondheidsbevordering en
Ziektepreventie, het NIGZ.
Volgens minister Hoogervorst zijn Nederlandse jongeren de zuipschuiten van Europa. Volgende week start een
voorlichtingscampagne om ouders te doordringen van het gevaar van drank voor kinderen. Maar het effect van
campagnes is beperkt. De afgelopen jaren zijn echte doortastende maatregelen niet genomen. Ondertussen zuipen
12- en 13-jarigen zich verder klem.
- Nieuws en achtergronden
- Dossiers
-
Uitzendingen
- Drankketen: wel of niet gedogen?
- EU wil vergaande maatregelen tegen alcoholmisbruik
- Drankmisbruik onder jongeren: wat is de beste oplossing?
- Journalistieke jaaprijs De Tegel voor Judith Pennarts
- Afkicken van de drank via internet blijkt een succesformule
- Wekelijks opname tientallen kinderen met alcoholvergiftiging
- Schrikbarende toename alcoholgebruik kinderen
- Externe links