Chaos in het leerlingenvervoer
17 feb 07
Uit onderzoek van NOVA blijkt dat overal in Nederland grote problemen zijn met het leerlingenvervoer. Dagelijks worden 90.000 kinderen met een taxibusje naar school vervoerd, vooral naar het speciaal onderwijs.
Jaap Kant, directeur van de Prinses Wilhelminaschool voor speciaal onderwijs in Utrecht: "De dagelijkse
praktijk is een ramp. Kinderen worden niet of veel te laat opgehaald, en dan niet één keer,
maar voor de duur van twee maanden. Kinderen worden op de foute plek afgezet, chauffeurs weten de weg niet.
En soms worden kinderen op vrijdagmiddag pas om half zes in plaats van om drie uur opgepikt. Afgelopen jaar
was er echt paniek."
Overal kampen ouders en scholen met problemen: in Utrecht, Amsterdam, Brabant, op de Veluwe, Twente en
Zeeland.
Ook Remko Mast, bestuurder FNV bondgenoten, ziet het in heel Nederland fout gaan. "Elk jaar
gaat het slechter. Je praat hier wel over 18.000 kinderen per dag die niet goed vervoerd worden."
Sinds een aantal jaar moeten gemeenten het leerlingenvervoer Europees aanbesteden en heerst de marktwerking.
Dit leidt tot ware veldslagen tussen taxibedrijven en tot prijsdumping. Veel gemeenten zien het
leerlingenvervoer als een kostenpost en kiezen het goedkoopste bedrijf uit.
In Eindhoven liep de situatie afgelopen maand zo uit de hand dat de gemeente tussentijds het contract met
vervoerder PZN opzegde. Wethouder Marriët Mittendorff: "Wij hebben 4 weken na het begin van het
schooljaar de vervoerder al in gebreke gesteld. In januari ging het weer mis en toen hebben we het contract
opgezegd." Half januari kwamen op de klachtenlijn meer dan honderd klachten binnen. Vervoerder PZN had na de
kerst in plaats van 140, 100 busjes ingezet. Daardoor moesten er ineens veel meer kinderen in
één busje en werd de reistijd soms langer dan 3,5 uur per dag. Ook werden 15 kinderen wekenlang
niet meer opgehaald.
Tot nu toe is Eindhoven de enige gemeente die het aandurft om het contract met de vervoerder op te zeggen. In
Utrecht hebben de scholen voor speciaal onderwijs inmiddels een zwartboek opgesteld en wordt er gepraat met
de gemeente. Directeur Jaap Kant: "Het probleem speelt al een aantal jaar en het wordt steeds erger. Elke
keer keer zie je dat de wisseling van taxibedrijf leidt tot slechtere kwaliteit. Dat kan haast niet anders
dan te maken hebben met de prijs."
Volgens Remko Mast (FNV) beloven taxi-bedrijven een gouden koets met ambulancepersoneel maar is de realiteit
anders: "Bedrijven weten dat gemeentes niet controleren en rijden dus met oude taxibussen en onopgeleid
personeel."
Een grote vervoerder in de regio Utrecht, en op de Veluwe, is taxibedrijf Klomp. Vorig jaar blijkt bij een
controle dat ruim 200 chauffeurs van Klomp geen taxipas hebben. Het bedrijf heeft inmiddels 75.000 euro aan
boetes betaald. Eén chauffeur heeft te veel alcohol in zijn bloed. En verder verongelukt een chauffeur
van 72 jaar oud. De twee kinderen in de bus overleven het drama.
Lees hier de visie
van de CG-Raad (Chronisch zieken en Gehandicapten Raad).